Stigao je još jedan petak, samo što ovaj nije kao i svaki prethodni.
VM Disconnect je spreman da krene punom parom, a za svoj prvi, pravi, malko drugačiji tekst o malim preduzetnicima, njihovoj “borbi” i iskustvima, odlučili smo da predstavimo novosadske legendice i njihov brand Zlayka, koji je u izrazito kratkom vremenu napravio pravu pometnju na mrežama.
Svašta zanimljivo i poučno možete da naučite nakon čitanja ovog teksta, a tu su i neki saveti iz prve ruke.
Zlayka i osobe iza ovog brenda
Priča iza nastanka Zlayke je, kao i mnoge, isprepletana raznim ličnim željama, nezadovoljstvima, težnje ka boljem i napuštanjem zone komfora, jer najdalji je put, onaj na koji još niste ni krenuli, zar ne? E, pa ove devojke su i te kako krenule i uskočile u preduzetničke vode.
Čestitke na tom teškom poduhvatu, jer ipak, kao što znamo, u čitavom svetu, preduzetnički duh neguju tek između 6,5% i 7% svetske populacije, tj oko 582 milion preduzetnika raštrkanih po ovoj divnoj planeti.
Naravno, pre pometnje na mrežama, odluke oko imena brenda, i svega ostalog bitnog za biznis, sam start je bio kao i svaki drugi, a po rečima Jelene, jednog dela ovog udarnog tandema:
“ZLAYKA je mali novosadski brend koji smo pokrenule nas dve drugarice – Milica i ja, sa željom da sebi, a potom i drugima, pomognemo da nauče da pametno raspolažu svojim finansijama. Brend je nastao krajem 2022 godine, dok smo pile kafu i čavrljale o tome kako treba da se uozbiljimo po pitanju svojih finansija, a onda smo odlučile da ovog puta čarvljanje ne ostane samo na tome, nego da zaista nešto po tom pitanju i uradimo.”
Milica se nadovezala, uz konstataciju da je sve počelo interno, sa ciljem da srede lične finansije, kad ono, medjutim:
“Naravno, nismo ležale kući, radile smo i pre Zlayke, pa je Jelena, kao freelancer, godinama radila, sa velikim uspehom, kao grafički dizajner, dok sam ja, do izbijanja korone, bila stjuardesa, a nakon povratka u Srbiju, bila u potrazi za nečim što će me ispuniti, a ne biti samo izvor prihoda. Kroz razgovor, shvatile smo da obe želimo da pokrenemo svoj mali brend, pa su se lične ideje pretvorile u zajedničke, i ostalo je samo da krenemo, ono najteže, hahahahaha.”
Na naše pitanje, kako baš finansije i pomoć drugima da na pravi način raspolažu novcem, a ne, neki više uobičajen pokušaj malog biznisa, kao što 90% ljudi ovde proba, Jelena kaže:
“Jednom prilikom uz sad već redovno kafenisanje i priču o novcu i finansijama, došle smo na ideju da rasporedimo svoj novac za mesečne troškove po kategorijama, jer smo sličan proizvod videle u inostranstvu i želele da ga kupimo, ali tog proizvoda kod nas nije bilo u prodaji. Tako se pokrenula priča o ideji da te proizvode donesemo i na naše tržište. Zanimljivo je da je jedna od prvih stvari o kojima smo pričale ”kako bi se ovaj proizvod zvao na srpskom jeziku?” – i tako je nastala čuvalica za novac.
“Primetile smo da postoji mogućnost da nam ovo bude dodatni, lični biznis, nakon veoma pozitivnih reakcija naših najbližih, a uz to Jelena je odrasla u preduzetničkoj porodici, i oduvek je znala da će kada za to dođe vreme verovatno započeti nešto svoje, jer nije videla sebe kao radnika u velikim sistemima.”
Ime Zlayka i veoma zanimljiva priča iz toga
Milica i Jelena su se složile, da je najteže bilo doći do imena brenda, nešto što će svima biti lako da zapamte, a opet unikatno i daće da predstavlja baš ono što njih dve predstavljaju, pa u vezi sa tim, Milica je rekla:
“Imenovanje brenda je bio pravi ”brainstorming” u svakom smislu te reči, uključeni su bili svi ukućani i prijatelji, ideje su pisane po papirima, whatsapp dopisivanjima, notesima i svuda gde stignemo. Prvobitna ideja je bila da ime bude asocijacija na štednju i novac, ali svaka ideja do koje smo došli nam nije zvučala dovoljno dobro.
U jednom od dopisivanja kroz šalu smo predložile da ime brenda bude ZLAYKA kao kombinacija nadimaka kako jedna drugu zovemo – a to su z(l)aova i snajka.“
Mala pauza (ovde smo svi počeli da se smejemo nekih 3-4 minuta). Jelena se nadovezala na to:
“Ovo u početku nije bio ozbiljan predlog, ali posle nekog vremena nam se zaista svideo i početkom januara konačno je odlučeno da ovo bude naziv brenda. Nakon toga sam preuzela kreiranje vizuelnog identiteta brenda, logotipa i boja na sebe, a onda smo ušle u svet malih preduzetnika i susrele se nečim što nam je zadalo veeeelike muke, a to je – uvoz proizvoda.”
Zlayka - Vaša čuvalica za novac i pametne finansije
“Prvi proizvod u ZLAYKA kolekciji bila je upravo čuvalica za novac – mali novčanik sa koverticama namenjenim za određenu kategoriju troškova ili štednje. Ideja je bila da pronađemo način da unapred rasporedimo budžet za troškove za tekući mesec, kao i da odvojimo određenu sumu novca za štednju. Ubrzo se javila ideja da se kolekcija proširi i mini čuvalicama koje su manjih dimenzija i lako staju u svaku žensku torbicu. Pored čuvalica za novac, kreirale smo i Planer Budžeta namenjem specijalno za budžetiranje sistemom kovertica, kao i Knjigu Izazova koja će štednju učiniti zabavnom i lakom, kakva štednja i treba da bude. “ kaže Milica u jednom dahu, Vlada izneverovao.
“Čitava ideja brenda je da pomisao na organizaciju budžeta i štednju prestane da u ljudima izaziva strah, muku i nerviranje i da uz ZLAYKA proizvode ono postane deo mini rutine, uživanja i dobrog osećaja. Svakodnevno radimo na širenju kolekcije proizvoda, slušamo svoje kupce i uz povratne informacije i utiske kreiramo proizvode koji će budžetiranje učiniti još lakšim i lepšim. “
Pogledali smo se i skontali da oni prodaju pozitivan osećaj tokom štednje.
Hajde sad malo o promociji, gde ste prvo “pronašle” i zbog čega?
Pošto obe obožavaju ovu temu, bilo ih je milina slušati kako se nadovezuju i dopunjuju, pa da ne dužimo.
“Obzirom da nismo imale iskustva u vođenju firme koja se bavi proizvodnjom, iskren odgovor bio bi da smo pratile svoj osećaj. Od početka smo znale da je čuvalica za novac zaista kvalitetan i lep proizvod, jer smo na svom primeru videle koliko benefita nam je donelo njeno korišćenje. Sada je zadatak bio da uspemo to oduševljenje da prenesmo i na druge ljude, da ih zainteresujemo i da kroz lični primer pokažemo kako čuvalicu koristimo i koje rezultate sa njom smo postigle.
Znale smo da od profila na društvenim mrežama ne želimo da napravimo klasičnu ”prodavnicu”, već zajednicu ljudi koji žele da promene odnos prema finansijama, da delimo iskrene rezultate, da se međusobno motivišemo, a pored toga i da prodajemo proizvode. Pripremile smo ”strategiju” nastupa, napisale skripte za nekoliko prvih videa, napravile nekoliko fotografija proizvoda i krenule. Odabrale smo 3 kanala – YouTube, Instagram i TikTok.
Posle par sati istog dana, dok smo se spremale da idemo u pozorište, video je ”eksplodirao”. Bližio se 100.000 pregleda a pratioci na TikTok-u i Instagramu su konstantno rasli, imali smo preko 100 porudžbina te druge večeri od pokretanja profila. Toliko smo bile srećne da smo zaboravile da odštampamo karte za pozorište, hahaha. Sutradan smo rasprodale kompletan tiraž koji smo imale na stanju, i tada smo bile svesne da ovaj brend ima veliki potencijal za rast.”T
Malko više o gore spomenutim kanalima koje ste odabrale za promociju
“Pažljivo smo birale gde i kako ćemo se predstaviti. Sadržaj smo prilagodile svakoj mreži na kojoj smo, i izbegavale smo deljenje sadržaja sa jedne mreže na drugu u istom formatu, jer smo znale da nemamo istu publiku na svim mrežama.
Za YouTube smo snimale duže i detaljnije videe budžetiranja, na instagramu smo se trudile da videi budu zanimljivi, estetični i korisni, dok smo na tiktok-u koristile zabavan format videa prilagođen našem brendu, ali i mlađoj publici.” rekla je Jelena, dok smo opet pričali o “famoznom” videu na TikToku.
Milica je dodala:
“YouTube je mreža koja u našem slučaju najsporije raste, ali je mi lično zaista volimo i nećemo odustati od nje. Vremenom planiramo da se i njoj više posvetimo i da češće snimamo edukativne videe na temu budžetiranja.“
Lepe stvari, ali hajde malo o poteškoćama, kako u digitalu, tako i u biznisu
Složile su se obe, da je jedna poteškoća preovladala, a mislimo da je to mnogima problem, kako sve uklopiti u određeno vreme. Milica je to pokušala da objasni, tj šta je za njih upalilo, pa ko zna, možda nekome ko ovo čita i pomogne.
“Morale smo da naučimo da organizujemo poslovanje, porudžbine, uplate, da redovno smišljamo i snimamo sadržaj, odgovaramo svakodnevno na stotine pitanja i zahteva, da se trudimo da svaki kupac na vreme bude obavešten o svim detaljima porudžbine i slanja paketa, i još mnoooogo toga. “ nije lako?
Milica je istakla jednu jako bitnu stvar:“Beskrajno nam je važna svaka osoba koja izdvoji vreme da nam se javi i postavi bilo koje pitanje, pa smo na poruke uvek odgovarale u roku od najviše pola sata, i bile smo dostupne od 8-9h ujutru, pa sve do 2-3 ujutru. Pre svog posla sam odgovarala na poruke, Jelena je preuzimala preko dana, pa zatim opet ja nakon posla, pa Jelena do kasno u noć. Naš trud oko svakog pratioca je bio prepoznat i vrlo često smo dobijale pohvale i zahvalnost ljudi na trudu, stpljenju i lepom odnosu. Taj odnos negovaćemo bez obzira koliko se brend razvijao, zauvek će nam ljudi i odnos sa njima biti na prvom mestu.”
Dnevni problemi i smešne situacije tokom ove avanture?
Obe su odmah skočile da odgovore na ovu temu:
“Bilo ih je beskrajno mnogo, od smešnih pa sve do toliko teških da nam se plakalo.
“Dovođenje proizvodnje na nivo kojim smo zadovoljne bio je veoma dug. Od odabira mašina i materijala sa kojima ćemo raditi, štamparija sa kojima ćemo sarađivati, kurirskih službi, načina pakovanja i svega drugog – dešavale su se razne smešne i teške situacije.” kaže Jelena, dok Milica dočarava jedan događaj, sa kojim se verujem, mnogi susreču svakodnevno:be su odmah skočile da odgovore na ovu temu:
“Kurir nam je jednom prilikom otvorio paket pred devojkom koja je poručila, pa smo satima bile na vezi sa kurirskom službom kako se to nikada nešto slično ne bi desilo. Situacija gde se mašina za rad zaglavi, pa smo je do kasno u noć popravljale kako bi porudžbina bile gotova za sutra. U porukama na instagramu imale smo zaista smešnih situacija i jako čudne zahteve, ali smo se uvek trudili da svima izađemo u susret. Sve teške situacije smo uspele da prevaziđemo, ali iz dana u dan čekaju nas nove, i to je sasvim normalan proces rasta jednog brenda i malog i mladog biznisa.”
Za kraj, savet za one koji razmišljaju da pokrenu nešto svoje?
Obe su se složile:
“Strah je potpuno prirodna stvar, jer ulazimo u nešto nepoznato. Trema i briga samo znače da nam je to nešto važno, da smo spremni da damo svo svoje vreme i energiju u pokretanje novog biznisa, a taj proces zaista nije lak.
Potrebno je naći balans između savršenog i završenog, staviti perfekcionizam u fioku i krenuti. Znam da je to često lakše reći nego uraditi, ali uspele smo da pronađemo savršen balans u tome i verujem da je to ključ našeg uspeha.”
Iz priče, druženja i sve ostalog, slažemo se svi sa Milicinim zakljčkom: “Jelena je osoba koja juri za savršenstvom, ništa nikada nije dovoljno dobro, dok sam ja osoba koja bi možda pokrenula i nedovoljno osmišljenu ideju. U kombinaciji, uspele smo da nađemo pravu meru.”
Saveti za hrabre od Z(l)aove i Snajke
- Upornost se uvek isplati, zato ne odustaj ni na jednom koraku. (našle na IG-u 100%)
- Dobro istraži tržište i konkurenciju, ako je ima, i pronađi detalje kojima ćeš se izdvojiti. (Amin)
- Pažljivo osmisli brending i brend priču kojom ćeš se predstaviti ciljnoj grupi (najteže, najbitnije)
- Pripremi se da radiš mnooogo sati, da nemaš slobodne vikende u prvom periodu pokretanja biznisa. Ako je moguće, pronađi osobu sa kojom možeš da deliš svoja razmišljanja i ideje, jer je uvek lakše čuti mišljenje od nekoga kome veruješ. (najveća istina ikada, ištampajte, uramite)
- Spremi se da se tvoja ideja neće svideti svima i da će biti ljudi koji će pokušati da tvoju ideju sabotiraju. Ne očekuj podršku svih ljudi, pa čak ni najbližih. Ti gradiš ovaj brend, ne oni. Podrška će, obećavamo, doći kasnije. (uramiš pored)
- Verovatno će ti trebati više novca nego što planiraš u početku da uložiš. (sad bi već trebali da vam daju popust na uramljivanje)
- Radi na svom mindset-u, samo glup čovek se ne menja i ne napreduje. (četvrto uramljivanje za dž ide, zna Vlada lika)
2 Responses
Svaka čast na pokrenutom VM Disconnect. Pravo je osveženje pročitati ‘malo drugačiji’ Blog, koji je u isto vreme poučan i zanimljiv, opušten i lagan za čitanje, ukratko: spoj lepog i korisnog.
Takodje, sve pohvale za ove dve divne mlade dame, preduzetnice i za sav njihov trud, hrabrost i kreativnost. Stvarno su inspiracija.
Siguran sam da će ovo prerasti u jos nesto veće, pošto je ekipa šminkaaa 😜
Hvalaaaa