Zamislite situaciju da odlazite na letovanje. Rezervisali ste predivan hotel i konačno je došlo vreme da se odmorite. Međutim, kada stižete u hotel prvo ne možete lako da pronađete i uđete na parking.
Potom, parking je dosta udaljen od ulaza u hotel, a vi imate mnogo stvari, jer, kako je u narodu poznato, nosimo i ono što nam ne treba, za svaki slučaj, za ne daj bože!
Potom, recepciju ne možete da pronađete, a kada je nađete, gužva je i morate da čekate. Recepcioner vam kaže da ima problem da pronađe vašu rezervaciju, ali posle 20 minuta i pozivanja kolega, uspeva da je pronađe. Plaćate ovde, ali oh, sačekajte, karticom ipak ne možete, jer nam ne radi terminal.
Nema veze, rešićete to sutra. E onda kreće lavirint, jer do sobe nije lako doći. Raspored soba po spratovima je nejasan. Zaustavljate sobaricu koja je naišla i ona vam nekako pomogne. E sad kad ste konačno ušli u sobu verovatno ćete odahnuti i reći „Odmor je konačno počeo“, ali verovatno i „Okej, nikad više u ovaj hotel“.
E sad, zamislite sve ovo da vam se dešava na jednom sajtu. Pa epilog bi bio verovatno da izađete, možda i opsujete i nikada više na isti sajt ne uđete. A ako ste brend koji stoji iza tog sajta, ne samo da ste izgubili potencijalnog klijenta, već ste dobili i negativan PR, a o PR-u je Milana pisala već, koji će se širiti međ svetom.
Da se vratimo na ovaj hotel iz priče iznad. Možda je on bio prelep, sa divnim pogledom na more, divnim enterijerom itd… Ali ipak vaše iskustvo bilo je loše.
Postavlja se pitanje i da li biste pristali, recimo, da idete u hotel koji naizgled nije lep, nije sređen sa ukusom, ali je iskustvo odlično i lako.

Ne moraš da bude lep da bi za mene bio pravi
Ili ipak da budeš i lep i koristan.
Jednostavan odgovor ne može da se da, što vam je sigurno već i jasno čim je ta dilema večita.
Na prvu loptu, svi će verovatno reći, pa trebalo bi da je podjednako važno i jedno i drugo, što je u principu i istina, ali da bismo to ostvarili, moramo najpre da se upoznamo i sa jednom i sa drugom stranom odnosno – zašto nam je važna estetika, a zašto nam je važna funkcionalnost.
Web design i šta je osnovna razlika ?
Web design i estetski pristup sajta fokusiran je na izazivanje emocija kod korisnika, odnosno na njihovo „povezivanje“ sa proizvodom ili uslugom. Estetski pristup se oslanja na boje, tipografije, razmake, fotografije, dugmad, način pomeranja, animacije i druge vizuelne elemente.
Funkcionalni pristup se fokusira na praktičnost, odnosno da korisnik lako može da dođe do cilja. Ovaj pristup služi da nas reši svega što nam može zakomplikovati bilo koji korak, zbog kog bismo možda odustali od daljeg „boravka“ na nečijem sajtu.
Na jednoj konferenciji posetiocima je postavljeno pitanje Zbog čega koriste baš iPhone telefon? Gotovo većina dala je odgovor koji se odnosi na to kako se oni osećaju sa tim telefonom, nijedan odgovor nije se ticao performansi tog telefona i promenama koje Apple stalno uvodi od modela do modela.
S tim u vezi, setimo se kako je Stiv Džobs, jednom prilikom, predstavljao jedan od modela iPhone-a. Sve vreme pričao je o tome kako se vi osećati sa njim. Ne šta taj telefon može da uradi.
Ovo ne možemo dovesti baš u direktnu vezi sa estetskim pristupom dizajniranja sajta, ali možemo povezati sa tim da se sve više radi na personalizovanom marketingu, koji vam „govori“ zašto nešto treba da kupite, jer ćete se osećati „tako i tako“.
Estetski elementi su ono što čini da brend postaje:
- prepoznatljiv
- da ostaje u glavama ljudi
Studija neuronaučnika pokazala je da naš mozak obrađuje vizuelne informacije u milisekundi, što značajno utiče na našu percepciju kada uđemo na neki sajt. Šta više, istraživanja pokazuju da estetski pristup može biti varka, jer korisnici često zbog web design-a koji im „prija oku“, smatraju da je on ujedno i efikasan. Iako on to nije.

Dokaz za to je studija ATM interfejsa, prema kojoj su učesnici bankomate sa estetski lepšim dizajnom izabrali kao lakše za korišćenje, iako su po funkcionalnosti bili skoro jednaki ko i ostali.
Iako biste vi sada možda došli do zaključka – Okej, web design i estetski pristup dizajnu je moj separe, treba da znate jednu ključnu stvar, koje pokazuje višegodišnje iskustvo različitih stručnjaka – estetski pristup neće zadržati korisnike angažovanim.
Da, oni će zapamtiti vaš brend, o njemu će se pričati zbog njegove estetske prepoznatljivosti, svima će se u glavi pojaviti slika kada se pomene ime vašeg brenda, ali ako će se napatiti svaki put kad uđu na vaš lep sajt, onda će vrlo brzo i da odustanu. Te lepa ostade samo uspomena na kupovinu koja se mogla desiti, a nije.
Upotrebljivost i pristupačnost sajta je ono zbog čega će vam se ljudi vraćati. Upotrebljivost u smislu da se lako snalaze na vašem sajtu, a pristupačnost da je jednako lak za svakog korisnika, bez obzira na njegovo prethodno iskustvo i znanje.
Hajde da navedemo jedan klasičan primer. Ako su na vašem sajtu proizvodi lepo predstavljeni i lako ih je istražiti, ali zato da bi ih neko kupio preko sajta treba 15 puta da klikne, da otvara nove prozore, uz iskakanje različitih animacija i ikonica koje ih vode ko zna gde, nije jasno navedeno šta i kako treba da se uradi, odaje utisak nebezbedne kupovine, onda možete da budete spremni na to da ćete potencijalno ostati bez korisnika, bez kojih niste morali. Da je vaš web design bio funkcionalan.
Šta je UX, a šta UI design tokom web design faze?
Da maksimalno pojednostavimo:
- UX dizajn (što je dizajn koji se bazira na korisničkom iskustvu) je ono što bi se odnosilo na funkcionalni dizajn, dakle kakav je korisnički doživljaj prilikom ulaska na sajt, fokusira se na kreiranje sistema na osnovu korisničkog iskustva, nudeći lako rešenje.
- UI dizajn (dizajn koji se fokusira na korisnički interfejs) baziran je na vizuelnim elementima, odnosno ono što smo već gore pomenuli – izgled ekrana, tipke, animacije, pomeranje, tipografije, boje, fotografije…
I jedan i drugi dizajn se zapravo bave potrebama korisnika, međutim ono što je ključno jeste da se UX više zasniva na istraživanjima, širi je i sveobuhvatniji od UI dizajna, i sa njime se nastoji da se reši problem i on se, takođe, ne mora vezivati samo za digitalno iskustvo, već korisničko iskustvo generalno.
Za razliku od toga, UI je vezan direktno samo za digitalni svet, interakciju između čoveka i računara, odnosno korisnika i sajta i bavi se aspektima „prigodnim oku“.

Šta mi je činiti?
Nakon čitavog ovog zapleta, nameće se, izgleda, rasplet sa početka teksta – potrebno vam je i jedno i drugo.
Balans između dva pristupa dizajnu je najbolje rešenje kada radite web design, iako ne tako jednostavno. Ne treba da zaboravimo da se ova dva pristupa značajno razlikuju od industrije do industrije, što je apsolutno prirodno. Od toga da će kod nekih preovladati jedan pristup, više nego drugi, do toga da će se neko u potpunosti opredeliti samo za jedan odnosno drugi pristup.
Spram toga, zapravo je najvažnije da pre svega razmislite o kriterijumima koji su važni za vas i vaše korisnike, da ne kažemo, možete iskoristiti i vaše istraživanje tržišta:
- Korisnička istraživanja su ključna – ko su vaši korisnici, kako se i gde informišu o vama i vašim proizvodima, kakvo je njihovo „ponašanje“ na vašim kanalima, šta oni žele od vas…
- Šta vi želite da postignete kreiranjem sajta – zašto pravite sajt, zašto vam je on važan, šta želite da dobijete kao rezultat ili rezultate…
Niko neće moći umesto vas da vam kaže „Ovaj dizajn pristup je za vas najbolje rešenje“, dok vi najpre ne utvrdite šta su kriterijumi i potrebe vas i vaših korisnika.