Hohoho, niste još završili ni sa izveštajima za ovu godinu, a mi vam već ulećemo, klizeći na sankama, sa tim šta treba da se radi u narednoj.
Naravno da se ništa ne mora, ali trebalo bi da se upoznamo sa tim šta će nam digitalni Deda Mraz ostaviti ispod jelke. Možda će to biti još posla, možda vi već uveliko kidate, pa će vam ovi pokloni biti više kao šlag na torti, ali jedno je sigurno. Sa digitalnim marketingom uvek morate biti u toku šta se dešava. Jer ako malo ispadnemo iz digitalnog koloseka, ne bi valjalo da ispadnemo iz biznisa.
Hajde da krenemo redom.

1. Veštačka inteligencija – iskoristite vi nju, ne ona vas
Ovo ste već sigurno i sami mogli da pretpostavite. Više puta smo je pominjali i mi kroz naše blogove, a neprestano se o njoj priča na svetskom nivou i to će biti sve intenzivnije. Uvek se tu vraćamo na one teorije zavere – Hoće li nam ukrasti posao ili ne, ali to nije pitanje kojim treba da se bavimo.
Bar ne za sada. Njen razvoj je nezaustavljiv, tako da se protiv toga ne vredi boriti, niti bi trebalo, već treba videti kako možemo da je iskoristimo u biznisu, a možemo na mnogo načina. Njena najčešća primena za sada su recimo ChatGPT, koji pomaže u osmišljavanju caption-a na mrežama, ideja za tekstove, blogove, pa sve do čitavih strategija za kampanje, kao i MidJourney, koji pomaže u vizuelnom aspektu osmišljavanja sadržaja.
Međutim, to nije sve, jer se u 2025. godini predviđa da će razvoj veštačke inteligencije biti još napredniji i to u pravcu koji može mnogo da vam skrati posao. Tu se pre svega misli na automatizaciju zadataka koji se ponavljaju i analizu ogromnih količina podataka, što može da doprinese personalizaciji i eto nas do drugog važnog trenda 2025. godine. Dodaćemo tome samo jedan važan podatak koji je izbacio HubSpot, a to je da više od 70% marketinških stručnjaka ističe da im upravo alati veštačke inteligencije pomažu da personalizuju korisničko iskustvo.
2. Personalizacija – vreme „napadnog“ marketinga je prošlo
I ovo je trend koji nije uopšte nov i VM Digital se takođe bavio njime, koji se čvrsto drži na vrhu već poslednje 2-3 godine. I to nije ni na vidiku da se promeni. To je u suštini dobro, jer je personalizacija nešto što olakšava kako onima koji se bave marketingom, tako i onima koji se bave prodajom, pa i samim krajnjim klijentima, odnosno ciljnoj grupi. Vreme „napadnog“ marketinga prolazi.
Ogromna količina informacija kojoj smo svakodnevno izloženib dovela je do preokreta u načinu na koji ciljne grupe žele da konzumiraju sadržaje različitih brendova. One žele poruke namenjene samo njima, sadržaj koji ih zanima, koji im nudi neku vrednost za kojom tragaju i autentičnost, kojom ćemo se posebno baviti u ovom tekstu. Koliko god personalizacija zahtevala različite procese, od prikupljanja podataka, pravljenja analiza (zato AI može da vam pomogne u tome), preko kreiranja strategija i definisanja ciljne grupe, na kraju makar znate kome i kako treba da se obratite i kako da prodate proizvod i/ili usluge.
Takođe, sa jasno definisanom i personalizovanom komunikacijom lakše dolazite do vaše ciljne grupe, a na kraju je i vaša ciljna grupa zadovoljna, jer dobijaju sadržaj koji žele i vrednosti za kojima tragaju. Različiti alati veštačke inteligencije vam mogu biti od pomoći i kada je reč o kreiranju personalizovanih oglasa.
3. Glasovne pretrage – Siri i Alexa bff
Siri i Alexa su vam sigurno poznate, a biće još poznatije, jer glasovna pretraga sve više uzima maha i ozbiljno gura na nižu lestvicu tekstualnu pretragu, za koju, kako statistike pokazuju, sve više ljudi kažu da im ne odgovara, oduzima mnogo vremena i ne može biti dovoljno precizna da bi se dobio traženi rezultat.
Ključ kod glasovnih pretraga je pre svega u razumevanju na koji način ljudi postavljaju pitanja u svojim pretragama, kako tekstualnim, tako i onim koje postavljaju glasovnim asistentima, od kojih su najzastupljeniji Siri, Alexa i Google Assistant. Stoga sadržaj koji se plasira, odnosno način pisanja tekstova i sveopšta komunikacija trebalo bi da bude prilagođena jeziku koji je pogodan za glasovne pretrage.
Sve češće brendovi se okreću personalizovanom vidu komunikacije sa kupcima u realnom vremenu preko chatboot-ova i glasovnih asistenata što će postati neizbežan trend vašeg odnosa sa klijentima, a ujedno vam može olakšati i skratiti vreme koje trošite na ostvarivanje kvalitetne interakcije sa klijentima.

4. Vizuelne pretrage – sliku tvoju ljubim
Za glasovnom pretragom ide i vizuelna. Doduše ne zna se koja ide prva, ali zna se da je i ona pretekla tekstualnu pretragu. Preko vizuelne pretrage takođe možete pronaći manje više sve živo, iako se ona, za sada najviše koristi u modnoj industriji i industriji nameštaja, kako kažu stručnjaci.
Verovali ili ne, ali čuveni gigant Apple pomalo je kritikovan kada je reč o njihovim funkcijama vizuelne pretrage, za koju kažu da podrazumeva previše uslova da bi ova vrsta pretrage funkcionisala, ali zato brat Google ne časi časa. Google Lens aplikacija je trenutno jedna od najpopularnijih dostupnih aplikacija za vizuelno pretraživanje, ali Pinterest preti da ga nadmaši, jer, kako kažu podaci, može prepoznati više od 2,5 milijardi objekata.
Vizuelne pretrage su se pokazale kao veoma dobre u navođenju kupaca do istih ili sličnih proizvoda za kojim tragaju, a prema nekim podacima, vrlo je efikasna do te mere da može dovesti kupca i do brže odluke o kupovini.
5. Virtuelni svet – da li biste probali haljinu onlajn
Ova stavka nije još zaživela kao ostale navedene, ali je vrlo izvesno da hoće. Reč je o proširenoj i virtuelnoj stvarnosti koje ozbiljno pospešuju onlajn prodaju, što se posebno izrazilo u doba korone. Onlajn prodaja je tada znatno skočila, a čak i po završetku pandemije, situacija se, što se tiče onlajn prodaje, nije mnogo promenila.
Podaci za ovu godinu pokazuju da je više od 2 milijarde onlajn kupaca na svetu, što čini više od 33% svetske populacije. Stoga i ne čudi činjenica da su se svetski brendovi odlučili da kreiraju platforme za virtuelno isprobavanje modnih i kozmetičkih proizvoda, kao i platforme koje vam omogućavaju da vizualizujete proizvode u svom prostoru.
Ovo vam se možda čini kao daleka budućnosti i kao nešto što ne možete da priuštite za vaš brend, ali nije loše o tome razmišljati i analizirat mogućnosti vašeg biznisa.
6. Video marketing – sa ovim nema greške
Ispada da je gotova polovina trendova koje smo vam naveli u ovom blogu, već vrlo dobro poznata, ali što se kaže, ono što je dobro, ne treba menjati. E pa to je slučaj i sa video marketingom koji stručnjaci i dalje navode u vrhu liste digitalnih trendova i za predstojeću godinu. Tu nema mnogo šta da se priča, osim da je video i dalje sadržaj koji najviše privlači potencijalne kupce, vaša poruka može na najefikasniji način da se prenese, video vam pomaže u izgradnji kredibiliteta, isticanju u odnosu na konkurenciju, negovanju čvršćih odnosa asa vašim klijentima, a daje vam i mogućnost veće kreativnosti i autentičnosti sadržaja.
7. Influenseri – ne treba gledati samo broj pratilaca
Savremeni naziv za marketing „od usta do usta“ bi mogao biti – influenseri. Ljudi se i dalje u velikoj meri oslanjaju na preporuke i savete „trećih lica“, ponekad čak i više nego na direktan marketing i promociju nekog brenda. Čak i ako veruju vašem brendu i možda su i vaši stalni klijenti, veoma je verovatno da će se opredeliti da malo „bace pogled“ šta ljudi pričaju o vama, ko deli vaše vrednosti, kakva su iskustva imali sa vašim proizvodima i/ili uslugama itd…
Ono što stručnjaci savetuju za 2025. godinu je više oslanjanje na takozvane nano influensere, odnosno na ljude koji možda nemaju na desetine i stotine hiljada pratilaca na društvenim mrežama, ali zaista odgovaraju i vode se načelima na kojima i vi zasnivate ideju vašeg brenda. Prednost je što i oni kao takvi, kada zastupaju iste vrednosti kao i vi, lakše dolaze i do vaše ciljne grupe koja bi se mogla zainteresovati za vaš brend.
8. Mobile friendly verzije sajtova – must have svake sezone
Statistika za 2024. godinu pokazuje da više od 70% čitavog internet saobraćaja dolazi sa mobilnih uređaja. Onda je vrlo jasno zašto su mobile friendly verzije sajtova must have svake sezone, što bi se reklo. Ali nemojte da se zavarate da je dovoljno samo optimizovati sajt za mobilne uređaje i prilagoditi dizajn.
Stručnjaci savetuju da je sada potrebno otići nekoliko koraka unapred i analizirati korisnično iskustvo u potpunosti iz ugla mobilnih uređaja. Prilikom izrade sajtova ili re-dizajna, sada je potrebno paralelno razmišljati o tome kako će vaš sajt izgledati i na mobilnim uređajima, čak i više nego na desktopima.

9. Društvene mreže se koriste kao pretraživači
Sećate se kako je dugi niz godina važilo pravilo da kada nešto ne znate, pitate brata Google-a? E pa brat bi i sam mogao da se zapita da li je i dalje broj jedan kada je pretraga u pitanju, jer najnoviji podaci govore da su mu se društvene mreže i platforme ozbiljno približile kada je reč o informisanju.
Ljudi sve češće informacije o nekom brendu ili konkretnom proizvodu i usluzi traže na društvenim mrežama, zaobilazeći „redovne“ pretraživače. Pomenućemo samo primer jedne platforme, a to je Reddit. Ova platforma je ozbiljno uzela maha kada je potraga za informacijama i savetima u pitanju, a tu činjenicu potvrđuje podatak koji kaže da svakog dana Reddit zabeleži više od 46,7 miliona pretraga, na različite teme.
10. Jedna reč - Autentičnost
Pomenuli smo je već na početku teksta i možda je ne moramo posebno objašnjavati, ali smo je sa razlogom izdvojili jer ona treba kroz sve da se provlači. Baš kao što potencijalni kupci, pa i oni koji su vam već stalni klijenti, traže personalizovanu komunikaciju, tako uz to ide i autentičnost. Od načina komunikacije na svim kanalima koje posedujete do finalnog proizvoda koji plasirate.
U vrtlogu informacija važno je uspeti izdvojiti se, ne samo u odnosu na konkurenciju, već kao brend koji će ljudima ulivati poverenje, sigurnost, jedinstvenost i doslednost u vrednostima na kojima je nastao. Nemojte zaboraviti da je stalno pominjana velika količina informacija dovela do toga da smo danas svi, manje-više, sposobni da prepoznamo šta je ono što je pravo, a šta je samo reklama, bez obzira na to da li smo stručnjaci iz oblasti marketinga ili prodaje ili ne.
Posmatrajte nekada sebe kada se nalazite u cipelama kupca koji nešto traži. Imajte to na umu i kada sastavljate marketing i prodajnu strategiju.
Srećno u otvaranju poklona.