AI – Prilika ili pretnja za PR stručnjake

Table of Contents

Na proleće, ove godine, prisustvovala sam stručnoj konferenciji za PR i odnose s javnošću (moj primarni posao, o kojem sam detaljnije pisala ovde, uz brojne digitalne izlete). Mala digresija, ne brinite se, iako prva rečenica tako deluje, nije u pitanju sastav – Kako sam provela raspust.

Kada ste dugo u nekom poslu, na stručnim konferencijama (bez uvrede za bilo koga), ne možete mnogo toga novog saznati i što se narodski kaže „otkriti toplu vodu“, ali i dalje smatram da su nam one neophodne, jer je sjajno čuti različita iskustva, povezati se sa novim ljudima i ono što ja nekako smatram najvažnijim – čuti i videti šta to drugi rade i gde si ti u odnosu na njih. (Da ne bude posle Stoja – Gde si ti, tu nisam ja…)

Ipak, ovog puta, u agendi je bilo nečega što me je zaintrigiralo i stvorilo očekivanja da ću čuti nešto novo (ne i divlje) i da ću možda dobiti odgovor na neke moje nedoumice, u kojima, ispostaviće se, nisam sama.

Šta to drugo može biti nego veštačka inteligencija (AI) i to pitanje – Hoće li mi prokletnica uzeti „hleb iz usta“ i još reći da ga je ona „umesila“?

S obzirom na to da su na konferenciji, kao predavači, dolazila super imena i stručni ljudi iz različitih krajeva sveta (paradoksalno, nisu svi tako super i u javnom nastupu, hvala bogu pa to nije važno za PR-a), jedva sam čekala da čujem šta će da kažu na temu veštačke inteligencije, baš kao što i vi isto čekate da vidite konačno šta ću napisati, jer sam vas udavila sa uvodom, al razumite treba tekst popuniti, a VM digital zahtevan (šalim se, volim vas), a shvatićete dalje što to nisam prepustila Chat GPT-u. I što to ne treba ni vi da radite.

Milana Milovanov na konferenciji iz PR-a. Devojka u haljini na bini.

AI? Ne, ne može nam oduzeti poslove, ili?

E pa ovako i na samoj konferenciji sačekala su me oprečna mišljenja.

Predavač A rekao je – Ne, ne može nam oduzeti poslove, jer ljudi znaju da prepoznaju šta je „napisala“ mašina, a šta čovek i ta razlika se vidi. Teoriju je potvrdio i kroz primer filmske recenzije. Jednu koju je napisao čovek i drugu koja je proizvod veštačke inteligencije, za isti film. Mora se priznati, razlika je očigledna. Međutim, da li je tako u svemu? I da li smo uopšte sigurni da bismo prepoznali proizvod veštačke inteligencije, da nismo imali oba primera jedan pored drugog?

Predavačica B rekla je – Da, veštačka inteligencija će nam uzeti posao, budite spremni na to. Ako se dobro sećam, (ne znam zašto se toga sećam slabije, verovatno zato što sam se trudila da blokiram misli o gubitku posla, posle njene apokaliptične rečenice), ona je, pak, navela primere gde je teško prepoznati ko stoji iza proizvoda. R2-D2 ili ljudska ruka i ona čuvena svest, po kojoj se razlikujemo od ostalih bića. Ili mašina.

Predavač C je čini mi se, bar po mom mišljenju, pogodio u centar. To što je imao sjajan javni nastup, nije bilo presudno u slučaju odgovora koji tražimo (ali jeste presudno ako se bavite PR-om, bilo bi lepo to da znamo i da shvatimo da kao PR-ovi nije važno samo šta pričate, već i vaš govor tela, način na koji o nečemu pričate i kako ste obučeni – sve to šalje poruku).

Elem, njegovo stanovište bilo je i jedno i drugo: Ne, AI nam neće uzeti posao, ako se o njoj informišemo i znamo kako da je koristimo odnosno Da, veštačka inteligencija će nam uzeti posao, ako ne znamo kako da je koristimo i ignorišemo činjenicu da ona postoji, vodeći se time da neće jedna mašina bolje od mene da napiše tekst, pa da je još tolika.

Mogla bih reći da sam apsolutno saglasna sa njegovim razmišljanjem. Ne zaboravimo jednu stvar. AI, odnosno njeni proizvodi koje smo u rekordno brzom roku počeli da koristimo i dalje su samo alat, mašina koja zahteva da je čovek pokrene. I dalje imaju svoja ograničenja i falinke.

Korišćenje veštačke inteligencije

Sve se jako brzo dešava i ja sam recimo prošle godine (kao neko ko ne voli nove tehnologije, ali nema luksuz da od istih i pobegne) bila pomalo sa upitnikom iznad glave, kada je u pitanju korišćenje veštačke inteligencije. Kako ja sad treba da se postavim?

Ali sam shvatila da od bežanja nema ništa. Ako nećete ući u koštac sa razumevanjem i informisanjem o tome, koliko god vas to možda i smaralo, kao na primer mene, vrlo je verovatno da prosto možete ispasti iz toga šta su trendovi u digitalnom svetu, ograničiti i uskratiti sebi mogućnosti, pa na kraju i ono baš drastično – izgubiti klijente,  i ko zna šta još…

Manje od godinu dana kasnije, vrlo aktivno koristim, recimo, ChatGPT.

Za vrlo kratko vreme svi ga koristimo.

Za vrlo kratko vreme uočili smo i da ima mnogo propusta i da, izvinete, glupih i dosadnih predloga, a najgore od svega neistinitih informacija. I to baš ozbiljno neistinitih. Čak i kada ga vi ispravite, on nastavlja da greši.

Za vrlo kratko vreme shvatili smo da recimo proizvod koje nam nudi taj oblik veštačke inteligencije ne možemo koristiti u izvornom obliku ili što bi se kod nas reklo „od A do Š“.

U stvari… Da li smo baš svi to shvatili? Ili smo shvatili, ali što ga ne bismo ipak tako koristili? Da li smo baš svi shvatili da ChatGPT može da nam posluži kao alat za kreativni deo, da nam da inspiraciju ili neke ideje, ali ne i za ceo zadatak koji treba da uradimo? Za čitave tekstove?

Setimo se primera od prošle godine kada je australijski poslanik napisao govor prema uputstvima ChatGPT-a i izazvao pometnju, želeći da skrene pažnju, da veštačka inteligencija, tj AI, ima potencijal da unapredi svet, ali i da ga uništi ako se zloupotrebi.

Da li bi neko, da misija australijskog poslanika nije bila u dobre svrhe, odnosno da apeluje, zaista mogao da otkrije da on sam nije napisao ceo tekst?

Devojka sedi i vodi diskusiju na panelu. Milana Milovanov ponovo piše za VM Digital blog.

Meanwhile in California…. baš u tom nekom periodu kada je bila i pomenuta konferencija kojoj sam prisustvovala, Google je sproveo treću seču iliti ažužiranje algoritma iliti seču. Kako će se ispostaviti kasnije. Baš tada je najavljeno veliko ažužiranje, koje bi trebalo, reče Google, da smanji nekvalitetan i neoriginalan sadržaj za 40%.

Da li to znači da Google ipak prepoznaje ono što je proizvod veštačke inteligencije? Da.

Da li će vas pecnuti po prstima zbog toga? Pa izgleda da hoće, međutim samo par meseci kasnije ispostavilo se da su i oni odgovorni štreberi dobili ukor.

AI i Google pretraživač

Pa kako su i sami rekli, od 2022. godine Google intenzivno radi na polju poboljšanja rangiranja u svojim pretragama. U martu ove godine, krenuli su u „seču“ sajtova.

Navodno, njihova želja je bila da zadaju udarac neželjenom i neoriginalnom sadržaju i zloupotrebi plasiranja nedovoljno kvalitetnih ili nekvalitetnih informacija.

Ali, ispostaviće se da su zadali udarac i nekima koji tvrde da su nedužni.

O njima je baš BBC pisao u maju ove godine, u opsežnom tekstu. To su uglavnom mali brendovi, čiji predstavnici tvrde da su plasirali originalan i kvalitetan sadržaj, davali savete i podršku, a onda ih je Google praktično smaknuo, saobraćaj na sajtu im je drastično opao, do te mere da su neki morali da otpuštaju radnike.

Jedan od njih kaže i da mu je Google ponudio rešenje, odnosno preporuke, kako da se iskobelja iz problema, ali da i posle nekoliko meseci problem nije rešen.

Prema dostupnim informacijama, Google je zbog korišćenja veštačke inteligencije kaznio više od 1400 veb sajtova, od kojih je polovina imala enormnih 90-100% sadržaja koji je bio proizvod veštačke inteligencije.

Pa su tako u martu počeli da dobijaju obaveštenja za deindeksiranje njihovog sajta, a to znači da je Google prepoznao nedozvoljen sadržaj i „ručno“ ih uklonio iz rezultata pretrage.

Na svu ovu konfuziju treba dodati i činjenicu da je Google smislio i da dobro poznati SEO zameni sa SGE, odnosno da više nemamo klasičan prikaz rezultata naše pretrage, na koju smo navikli, već da u vrhu pretrage dobijete već sažet odgovor na vaše pitanje.

Koji je proizvod veštačke inteligencije.

Da, iste te veštačke inteligencije zbog koje su kaznili više od 1400 sajtova.

Brojni stručnjaci već su ukazali na nedostatke i opasnosti, ali sve je još u ekperimentalnoj fazi. Ako je to neka uteha.

Za kraj

Bilo kako bilo, pošto na Google ne možemo uticati, možemo uticati na način na koji ćemo mi da se nosimo sa svim novinama i da ih ne zloupotrebimo.

Uvek treba da imamo na umu da sve i dalje radimo zarad svoje profesionalnosti, kredibiliteta, dobro urađenog posla koji daje rezultate i dobrog i kvalitetnog odnosa sa klijentima. Ne treba nam da se blamiramo i gubimo kredibilitet i profesionalnost očiglednim korišćenjem veštačke inteligencije, osim u svrhu davanja neke ideje i kao pokretača kreativnosti, kad zapne, a svi imamo blokadu i to je okej.

Jer, da se vratimo na početak teksta, ako dozvolite da ona koristi vas, a ne vi nju, onda ćete svoje mesto izgubiti, jer ona i dalje može da vam „poturi“ netačne informacije koje ćete vi plasirati i tu je kraj. Vaš, ne njen.

Milana Milovanov, PR menadžerka kulturnih događaja, digitalnog univerzuma i kopirajterka, a usput i velika faca i legenda. Završila je Fiolozofski fakultet u Novom Sadu, kao diplomirana novinarka, tako da je jasna vezanost sa veštinom zvanom Odnosi sa javnošću. Od 2012. do 2019. godine Milana je radila na Radio televiziji Vojvodine (RTV), gde je bila poznato lice emisija informativnog programa, kao i novinarka na terenu. Od 2019. godine je deo tima Fondacije „Novi Sad – Evropska prestonica kulture“, najpre kao PR lice, a potom i koordinatorka tima za odnose s javnošću.
Mia Čomić i kako da izgradite karijeru u svetu marketing uz inat i radoznalost. VM Disconnect blog VM Digital marketinške agencije.

Kako izgraditi karijeru u marketingu kroz radoznalost i inat

Mia Čomić, B2B SaaS i digital marketing konsultant vam danas donosi malko drugačiju priču i kako se može započeti karijera u univerzumu digitalnog marketinga. Odvojite 15 minuta i skoncentrišite se, jer možete svašta zanimljivo da naučite. Izvol’te u salonu.

Search Generative Experience (SGE) - drugi deo bloga u vezi novog načina pretraživanja Googla. Novi tekst VM Disconnect tima na sajtu VM Digital.

Search Generative Experience (S01 E02) – Šta ovo znači za brend i marketing?

Zamislite da u vašem društvu imate jednog prijatelja koji ima sve potrebne kontakte da vam prosledi, za bilo kakav problem ili upit u životu, čak i više kontakata za istu stvar, sa rečenicom „Ako ti se ne javi taj, zovi ovog…“. Upravo smo vam plastično objasnili šta Search Generative Experience (SGE) nudi i kako funkcioniše.

Detaljno pročitajte u našem novom tekstu, koji je samo I deo ove teme.

Search Generative Experience (SGE) - Vi pitate, Google daje na tacni. Novi blog VM Disconnect tima na sajtu VM Digital.

Search Generative Experience (SGE) – Vi pitate, Google daje na tacni

Zamislite da u vašem društvu imate jednog prijatelja koji ima sve potrebne kontakte da vam prosledi, za bilo kakav problem ili upit u životu, čak i više kontakata za istu stvar, sa rečenicom „Ako ti se ne javi taj, zovi ovog…“. Upravo smo vam plastično objasnili šta Search Generative Experience (SGE) nudi i kako funkcioniše.

Detaljno pročitajte u našem novom tekstu, koji je samo I deo ove teme.

Prijavite se
Ne propustite najnovije tekstove
Priključite se ekipi VM Disconnect i čitajte prave stvari o svetu digitalnog marketinga