Digitalni vs tradicionalni marketing

Table of Contents

Digitalni marketing i tradicionalni i za koji se opredeliti. Večito pitanje, pogotovo u 2024-oj godini. Možda je bolje da napišemo ovo… Od kad sam spoznao razliku između tradicionalnog i digitalnog marketinga i shvatio šta meni treba, mene više leđa ne bole.

Završetak ove naše prve rečenice, sigurno vam je poznat iz tv reklame. I tako vam je u glavi sigurno umemorisano još gomila reklama i citata iz istih, dok na primer ne možete da zapamtite ime osobe sa kojom ste se upravo upoznali. E tako dragi naši, efektne reklame, ne zalazimo u to da li su dobre ili loše, ako nam ostanu u mozgu, ako ih citiramo i prepričavamo, postižu svoj efekat. Nekada se čak ni ne sećate koji brend, proizvod, usluga, šta je uopšte bilo tema reklamiranja, ali se reklame jasno sećate.

Svet marketinga

Svet marketinga je mnogo moćan, postoji od davnina i razvijao se do ove današnje mere kada se pretvorio u okean mogućnosti. I nezaustavljivo se razvija i dalje.

E sad, ko će vama dati vreme, dok pokrećete svoj biznis ili ga uveliko vodite, da stignete taj okean da istražite kako treba,  bez da se nagutate bespotrebnih informacija koje vam ne mogu pomoći i da pri tom ne odustajete unapred od plovide po marketinškim vodama zato što nemate budžet u vidu jedne luksuzne jahte.

Da biste ustanovili šta vama treba, šta vašem biznisu odgovara i šta će ga podići na viši nivo, krećemo od one najosnovnije razlike, a to je tradicionalni vs digitalni marketing.

Najveća razlika je, naravno, u kanalima. To jest:

Tradicionalni marketing podrazumeva – tv i radio reklame, bilborde, štampani materijal – brošure, plakate, vizit karte, kataloge…

Digitalni marketing podrazumeva – internet i sve ono što radite putem njega – društvene mreže, različite platforme, sajtovi, portali, SEO optimizacija…

Marketing i sta sve spada pod marketing. VM Digital dizajn za VM Disconnect blog

Okej, lepo je da znate definiciju šta čemu pripada, ali to vam u biznisu ne rešava stvar.

Recimo ovako. Uočili ste bilbord dok ste čekali na semaforu, ali Marfi je upalio zeleno svetlo, koje bi vam inače i odgovaralo, i morali ste da krenete, a niste stigli da pročitate sve što je pisalo, uhvatili ste neku reklamu na tv-u, ali je neko prebacio kanal ili ste kasno dotrčali iz kuhinje da biste je pogledali celu (znamo da ste išli po čokoladu), ili ste reklamu čuli na radiju ili ste možda samo dobili preporuku od prijatelja, porodice, kolega…

Digitalni marketing i sfere i grane digitalnog marketinga. Vizual napravili VM Disconnect tim za potrebe svog novog blog teksta Digitalni vs Tradicionalni marketing.

Koja god da je bila situacija u većini slučajeva dobili ste samo neki, što se moderno kaže, „hint“ i šta je sledeće što ćete uraditi kada dođete kući (ili u kancelariju, al da ne vide kolege šta pretražujete u radno vreme), pa otići ćete na internet i potražiti to što vas zanima.

Zaključak se sam nameće, a to je da ako ne postojite u digitalnom svetu, u današnje vreme, teško da onda postojite uopšte. Pogotovo ako ciljna grupa za vaš proizvod ili uslugu podrazumeva mlađe ili srednje generacije.

To naravno ne znači da treba da se bavite samo digitalnim marketingom, jer jedno ne isključuje drugo. Niti digitalni isključuje tradicionalni, niti tradicionalni isključuje digitalni, niti je samo jedan najbolji. I jedan i drugi imaju svoje prednosti i mane, ali su zato ključna pitanja ŠTA VAMA TREBA? ŠTA ŽELITE DA POSTIGNETE?

Naveli smo osnovnu razliku između digitalnog i tradicionalnog marketinga, međutim, ima tu još jedna ključna razlika.

Digitalni marketing i fleksibilnost ovog univerzuma

Ta ključna stvar je u jednoj reči fleksibilnost, koja je ide u korist digitalnog marketinga. Šta to znači?

  • Možete da izdvojite onoliko novca koliko želite na period koji vi odlučite – kod tv i radio reklama, bilo kog štampanog materijala, cene su uglavnom takve kakve jesu, negde su jeftinije, negde skuplje, ali je to ipak suma koju ne određujete vi. Uz to recimo za tv i radio reklame, uglavnom imate određene opcije kada će se one vrteti (ako imate opcije), dok kod štampanog materijala, to uglavnom iziskuje i neke dodatne troškove u smislu transporta tog materijala ili njegove postavke. U digitalnom marketingu vi ste ti koji odlučujete koliko novca želite da uložite. Niko, osim vas, ne određujete koliko ćete novca da opredelite na primer na boost nekog contenta, kao i na koji vremenski period to želite da uradite, da li je to dve nedelje ili mesec dana ili šta vam je želja.
  • Možete sami da odaberete publiku koja je vama potrebna – opet da se vratimo na tv ili radio reklame, one nisu usmerene samo na određene ciljne grupe, već na sve koji prate taj mediji. Što znači da je vaša ciljna grupa možda negde među svim ostalim konzumentima tog sadržaja, a možda čak uopšte i nije tu. To ne možete znati sa sigurnošću, a to nisu male količine novca da biste prepustili slučaju, pogotovo ako imate mali biznis. Digitalni marketing vam zato omogućava da sami targetirate one koje želite i to do najsitnijih detalja o kojima „brine“ algoritam.
  • Možete sami da zadate šta vam je cilj – da li želite više poseta na sajtu? Poboljšanje onlajn kupovine? Više poruka u inboxu? Veću posetu Instagramu ili Facebook-u? Povećanje vidljivosti neke objave? Sve to i mnoge druge opcije su vam na raspolaganju, u zavisnosti od toga šta su vaše želje i potrebe vašeg biznisa.
  • Možete da vidite šta ste postigli – kod digitalnog marketinga dobra stvar je što odmah možete da pratite šta se dešava sa vašim sadržajem. Kako publika reaguje, koliko ima lajkova, šerovanja, da li vam stiže više poruka u inbox, da li imate više poseta na sajtu, kako se boost odrazio na posetu vašem profilu, koji je domet objave, odnosno do koliko ljudi je ona stigla itd… Praktično sve što uradite možete da pratite, a to je važno zbog sledećeg.
  • Imate mogućnost da korigujete – ukoliko tokom praćenja rezultata vašeg sadržaja uočite da nešto nije dobro, to možete da promenite u svakom trenutku. Ako shvatite da content ne postiže efekat kakav ste želeli, apsolutno sve je sklono promenama i na vama je da o tome odlučite. Da li želite da stopirate boost i ne ulažete više novca u sadržaj koji vam ne prolazi dobro, da obrišete objavu koja nije imala željeni efekat, da promenite target…sve to možete da učinite, zahvaljujući upravo tome što možete da pratite šta se dešava sa vašim sadržajem, kako ljudi reaguju, kakva vam pitanja postavljaju, šta je možda ostalo nedorečeno ili ih zbunjuje, šta se nije pokazalo kao dobra ideja ili šta se pokazalo kao odlična ideja koju treba češće da praktikujete itd…
  • Možete da vodite publiku gde želite – još jedna razlika između tradicionalnog i digitalnog je u tome što kod tradicionalnog vi čujete ili vidite reklamu i to je to, nastavljate dalje sa drugim stvarima koje vam okupiraju pažnju, dok se ne ukaže prilika da odete na nečiji sajt ili Instagram stranicu. U slučaju digitalnog, vi možete da uvežete kanale koje želite i kako želite i da praktično publici date mogućnost da se u samo jednom kliku od reklame koja im je iskočila na Instagramu nađu na vašoj online prodavnici.

Pusti, pusti modu...

Dok sa lutkicom iz Trsta možete samo u teatar, sa digitalnim marketingom možete gde hoćete, a to je svake godine sve dalje i dalje.

Trendovi se svake godine menjaju i svi iščekuju šta će biti novi, dok se na primer neki dosta dugo (dosta dugo za svet digitala) zadržavaju, a za to je recimo primer video i video marketing, koji čvrsto drži svoje mesto u vrhu digitalno-marketinških trendova već nekoliko godina, baš kao svet PR-a i personalizacija poruka, odnosno Ja želim da vidim ono što mene zanima, shodno mojim željama, ostalo me ne interesuje.

Personalizacija je, na primer, toliko zauzela važno mesto i neće se skidati sa trona sigurno, jer struka kaže da će do 2030. godine digitalni marketing podrazumevati hiperpersonalizaciju odnosno korišćenje još naprednijih alata za analizu i tumačenje podataka o ponašanju potrošača.

A kada smo već kod prikupljanja podataka, verovatno vam je prošla kroz glavu zaštita istih, odnosno zar nas ne špijunirate već dovoljno pa kad jednom lajkujem neki telefon iskaču mi reklame i opcije gde mogu da ga kupim i još da ostvarim popust.

Upravo je jedan od trendova digitalnog marketinga koji su se isticali kao najvažniji za 2023. godinu bio i poboljšanje bezbednosti podataka, veća transparentnost, različite sigurnosne mere, poštovanje propisa o privatnosti, a to nas sigurno očekuje i u predstojećoj, 2024. godini.

Pored videa, personalizacije i veće kontrole bezbednosti podataka, za 2024. godinu trendovi koje stručnjaci predviđaju biće i oni koji su vam već poznati kao što je neprikosnovena SEO optimizacija, kao i glasovna pretraga (voice search), odnosno mogućnost da korisnici pomoću glasovne komande pretražuju željene sadržaje, a to znači prilagođavanje sadržaja tako da bude pogodan za glasovne pretrage. Trendu za 2024. godinu dodajemo i online kupovinu, koja će verovatno postati „modni dodatak“, koji, oni koji ga još ne primenjuju, neće moći da izbegnu, pa će taj dodatak zapravo postati must have svih sezona.

Za kraj

Dakle, dobar deo trendova ostaje u vrhu i samo hvata još veći zalet, a ono što je možda najnovije od ove godine je svakako veštačka inteligencija (AI) i četbotovi poput ChatGPT.

Ova alatka nalazila se u vrhu skoro svih trendova na početku ove godine, a to se nastavlja i u 2024. Upravo je to jedan od alata za koji se predviđa da će dovesti do već pomenute hiperpersonalizacije i olakšati neke marketinške procese.

VM Disconnect tim je tu da vam predstavi prave i malko drugačije tekstove iz sfere digitalnog marketinga i kako ova ogromna industrija utiče na razne biznise i tržišta. Čućete stručnjake, čućete istinite priče malih preduzetnika, probleme, pa tako i savete kako da nastavite i ostvarite svoje snove.
Mia Čomić i kako da izgradite karijeru u svetu marketing uz inat i radoznalost. VM Disconnect blog VM Digital marketinške agencije.

Kako izgraditi karijeru u marketingu kroz radoznalost i inat

Mia Čomić, B2B SaaS i digital marketing konsultant vam danas donosi malko drugačiju priču i kako se može započeti karijera u univerzumu digitalnog marketinga. Odvojite 15 minuta i skoncentrišite se, jer možete svašta zanimljivo da naučite. Izvol’te u salonu.

Search Generative Experience (SGE) - drugi deo bloga u vezi novog načina pretraživanja Googla. Novi tekst VM Disconnect tima na sajtu VM Digital.

Search Generative Experience (S01 E02) – Šta ovo znači za brend i marketing?

Zamislite da u vašem društvu imate jednog prijatelja koji ima sve potrebne kontakte da vam prosledi, za bilo kakav problem ili upit u životu, čak i više kontakata za istu stvar, sa rečenicom „Ako ti se ne javi taj, zovi ovog…“. Upravo smo vam plastično objasnili šta Search Generative Experience (SGE) nudi i kako funkcioniše.

Detaljno pročitajte u našem novom tekstu, koji je samo I deo ove teme.

Prijavite se
Ne propustite najnovije tekstove
Priključite se ekipi VM Disconnect i čitajte prave stvari o svetu digitalnog marketinga