Marketing strategija i vaša digitalna novogodišnja odluka

Table of Contents

Prijatelji i prijateljice, kako vam ide spisak novogodišnjih odluka?

Znate ono od Nove godine počeću da treniram, svako jutro ću da pijem mlaku vodu sa limunom, smanjiću slatko samo Sveti Jovan da prođe, počeću da zapisujem sve u notes, konačno ću srediti u kući nešto što me čeka još od useljenja…. i tako dalje i tako dalje, možete sami da nastavite listu.

Ili ste ipak odustali od tog spiska, za koji svi znamo da ga se nećemo pridržavati, kao što nikada i nismo. Za koji je čak i sam spisak u fazonu „Druže, ne vidim poentu ovog našeg sastavljanja“.

Novogodisnje digitalne odluke i marketing strategija. Procitaj novi blog tekst o svetu digitalnog marketinga na VM Digital blogu.

E, pa možda taj spisak i ne vredi pisati i trebalo bi se zadržati samo na želji da ćemo se u novoj godini truditi da pronađemo više vremena za sebe, porodicu i prijatelje, ali ukoliko se bavite digitalnim marketingom ili marketingom uopšte (pošto on danas i ne može da bude neki drugi, a da nije digitalni), onda ipak postoji jedan spisak koji je važno napraviti. Ali zajedno sa svojim timom i to tek kad se najedemo sarme, pečenja, ruske salate i naravno sitnih kolača.

To znači da imate još vremena i da tome treba da se posvetite tek početkom naredne godine, a VM Digital vam je štreberski, na vreme, pripremio savete da vam olakša posao.

O čemu se radi?

Radi se o kreiranju dobre marketing strategije.

Šta je marketing strategija, zašto nam je važna i što bismo je uopšte sastavljali?

Hajde da redom odgovorimo na ova pitanja.

Šta ona predstavlja: Marketing strategija predstavlja ideju vodilju vašeg brenda i način na koji će ta ideja biti realizovana. Dakle ona obuhvata vaše ciljeve, aktivnosti koje će dovesti do tog cilja, u nju je utkan identitet vašeg brenda, ono što je do sada postignuto i ono što tek želite da postignete.

Zašto nam je važna: Kada smo rekli da je ona ideja vodilja vašeg brenda, to je podrazumevalo da marketing strategiju ne treba da posmatrate kao nešto što se tiče isključivo promocije i vidljivosti, objava na društvenim mrežama itd… Marketing strategija je mnogo širi pojam od toga i odražava se na celo vaše poslovanje – na prodaju, na vrednosti koje zastupate, na politiku firme, način rada, istraživanje tržišta, o kojem smo detaljnije pisali ovde, itd… Stoga, kada je sastavljate potrebno je imati u vidu na šta će se sve ona odraziti, utoliko je važnije za svaki brend da je ima. Pored toga, dobra marketinška strategija omogućava vam da gradite dobre i zdrave odnose sa vašim klijentima, da na pravi način komunicirate sa ciljnom grupom, a kreiranjem nje, gradi se i kredibilitet brenda.

Što bismo je uopšte sastavljali: Donekle smo već i odgovorili na ovo pitanje, kada shvatite njenu širinu, shvatate i zašto vam je važna, međutim, koliko nam je važan taj širi pogled, toliko nam je važno i „sužavanje do suštine“. Šta to znači? Pa to znači da je marketinšku strategiju neophodno sastaviti iz razloga što upravo kroz nju definišemo jasno šta nam je cilj, kako dolazimo do njega, šta nam je potrebno, gde grešimo, gde smo postigli odlične rezultate… Dakle ona nam omogućava da se „ne gubimo“, da ne gubimo uzalud vreme i resurse, već da maksimalno ulaganje donosi i maksimalne rezultate. Ona nam, takođe, omogućava da se izdvojimo u odnosu na konkurenciju, koju je jako važno pratiti, itekako utiče na odluke o kupovini kod klijenata i trebalo bi da bude sastavljena tako da je prilagodljiva svim vašim kanalima komunikacije.

U njoj leže sva pitanja, ali i svi odgovori

Kroz koncipiranje marketing strategije za početak vi otkrivatna čemu „leži“ vaš brend. Zato prvo sebi i svom timu treba da postavite niz pitanja šta je to što definiše vaše okvire poslovanja. Kada otvorite sva ta pitanja, onda kroz odgovore koje dajete zapravo kreirate vašu „putanju“, odnosno pravac u kom želite da se krećete. Jako je važno odvojiti marketinšku strategiju od marketinškog plana. Strategija je mnogo šira i trebalo bi da bude vaša Biblija kojom se vodite tokom čitave godine.

Kada to kažemo, ne mislimo da to što smislite na početku godine treba da bude uklesano u kamenu i ne može da se menja. To nije sastavljanje word dokumenta, koji ćete u januaru, kada ga sastavite, zatvoriti i reći „Okej, rešili smo ovo“ i ostaviti sa strane. Marketing strategija je „živa stvar“, koju konstantno treba da pratite i prilagođavate izazovima i promenama sa kojima se susrećete u svom poslovanju, kao i novim idejama koje vama i vašem timu padnu na pamet radi uspešnog ostvarenja cilja.

Brend lezi u strategiji. VM Disconnect novi blog Marketing strategija i digitalne odluke i u novoj godini. VM Digital, Novi Sad

5 najvažnijih stvari koje je potrebno definisati

Od čega treba da krenemo? 

Mi smo ovde izdvojili top 5 neophodnih stvari koje je potrebno definisati, ne nužno ovim redosledom, a na vama je da to proširite ukoliko smatrate da postoji još stavki koje su važne za vaš brend i vašu marketing strategiju.

1. Definisati ciljnu grupu

Naravno prvo što sebi treba da postavite kao pitanje je „Kome ja uopšte želim da plasiram svoj proizvod/uslugu, odnosno kome se obraćam?“

Zahvaljujući društvenim mrežama i ogromnim mogućnostima za analizu, danas vašu ciljnu grupu možete da definišete skoro pa do najsitnijih detalja. U tome će vam naravno pomoći analiza iz 2024. godine, pa čak i uporedne analize sa prethodnim godinama, da vidite šta se dešavalo sa vašom ciljnom grupom i ko su zapravo ti ljudi.

Definisanje ciljne grupe može i trebalo bi da obuhvati sledeće parametre: koliko imaju godina, gde žive, čime se bave, šta su im interesovanja, šta su im izazovi, koji su im prihodi… Ovo su samo neka osnova pitanja, a u otkrivanju ciljne grupe može da bude još bezbroj drugih na primer: da li više kupuju online ili fizički na licu mesta, šta lajkuju, u koje doba dana su najaktivniji na vašim kanalima komunikacije…

Šta god da mislite da je važno od tih informacija, treba da iskoristite jer je to početna tačka i možda najdragoceniji podaci od kojih započinjete svoju strategiju. Tek kada znate kome se obraćate, onda možete da definišete na koji način to činite, gde to činite, koja sredstva su vam potrebna…

Kreirajte svog idealnog kupca! Napravite „stvarnu osobu“ kojoj se obraćate. Na primer: Muškarac, star između 30 i 40 godina, koji radi u IT sektoru, živi u Novom Sadu, voli društvene igre, sport, elektronsku muziku, kod vas najčešće lajkuje video sadržaj, kupuje onlajn, najaktivniji je u prepodnevnim časovima na vašim kanalima…

Ovo sad malo zvuči kao oglas za traženje partnera, ali to je to! Igrajte se sa tim, jer vam to može umnogome pomoći. Kreirajte i više idealnih kupaca, 2-3, definišite šta je kod njih isto, a po čemu se razlikuju. U okviru vaše ciljne grupe možete da napravite i pod grupe, ukoliko postoje razlike koje možete da iskoristite kasnije u kreiranjima marketinških planova za određene kampanje.

2. Definisati content

Sada kada smo definisali kome se obraćamo, onda možemo da definišemo kako to činimo! Tu je pre svega važno razložiti šta su sve vaši kanali komunikacije – Instagram, Facebook, LinkedIn, X (Twitter), email, website, njuzleteri…

Svi ti kanali se razlikuju po svojoj prirodi i kriterijumima koje sa jedne strane oni sami diktiraju, a sa druge njima diktiraju brendovi, te stoga i ptice na grani znaju da komunikacija na različitim kanalima ne može biti ista. Iako ima različitih mišljenja, što se kaže struka se oglasila i struka i dalje tvrdi jedno – video sadržaj je i dalje broj jedan, pogotovo kada govorimo o društvenim mrežama.

Ali, to je opet nešto što diktira vaša ciljna grupa, zbog toga je važno nju definisati prvo. Šta će biti vaš sadržaj, kada će on biti plasiran, koje kanale koristite za šta…

Takođe, kada smo pominjali pod grupe u okviru vaše ciljne grupe, to se odnosilo i na same kanale. Možda, a gotovo sigurno, se ne obraćate svima na svakom svom kanalu.

Razmislite o tome na kojim kanalima pridobijate nove klijente, a na kojim kanalima negujete vaš odnos sa već stalnim klijentima? Recimo odgovor na prvo može biti Instagram i Facebook, a drugo email i njuzleteri.

Kako ćete koristiti vaše kanale, odnosno koji sadržaj ćete plasirati zavisi i od kreiranja samih kampanja u toku godine. Možda će postojati kampanje koje ćete plasirati samo na određene kanale, te je stoga potrebno prilagoditi marketinške planove tome, a sve to posebno definisati kroz marketinšku strategiju.

3. Definisati budžet

A ko će to nama da diktira koliko ćemo da se širimo? Pa naravno budžet! Koliko je važno da se definiše ciljna grupa, kanali i sadržaj, toliko je važno definisati i šta mi uopšte možemo da priuštimo.

Definisanje prve dve stravke i ova treća, odnosno budžet su zapravo uzorčno posledične. Zašto? Vrlo jednostavno.

Ukoliko ulažete novac u sadržaj koji ne prolazi dobro kod vaše ciljne grupe ili vi ni ne znate ko vam je ciljna grupa, nego se obraćate širim masama, koju to možda zanima, možda ne zanima, onda bacate pare, a ne postižete ništa.

Naravno, jako je teško do tančina znati da li će vam se svaki uloženi evro vratiti, ali zato je potrebno definisati sve kriterijume kako biste bili najbliži onom poznatom ROI (Return on investment).

Važno je napraviti neku projekciju šta je maksimum vašeg budžeta u ovom trenutku i kako to možete da rasporedite, na šta želite da usmerite i opet ne držati se toga kao „pijan plota“.

Kao i cela marketing strategija, tako i budžet treba posmatrati i kontrolisati. Odnosno praviti analizu šta ste uložili, da li ima efekta, da li vam se vraća ili ne vraća i naspram toga delovati odnosno ulagati još ili obustaviti to ulaganje i napraviti neku promenu, ako vidite da prvobitna ideja ne ide.

To je opet prednost, pogotovo društvenih mreža, što, ako i napravite grešku, možete da je ispravite, što ne znači da treba da se opustite.

Svaki evro može biti pametno iskorišćen, stoga se trudite da tako i bude.

4. Definisati ciljeve

Okej, sada kada znamo ono na čemu „leži“ naš brend, odnosno čime raspolažemo, šta mi uopšte želimo da postignemo? U kom pravcu želimo da razvijamo naš brend predstojeće godine?

Možda smo zadovoljni onim što smo do sada radili i želimo da nastavimo u tom smeru, možda ipak želimo da napravimo neku promenu.

Šta god da je u pitanju, pa makar to bila ista, proverena putanja, definišite ponovo svoje ciljeve. Od makro do mikro ili obrnuto.

Šta nam je cilj za celu godinu i šta želimo da nam bude rezultat na kraju 2025. godine, šta nam je cilj za šest meseci, a šta su nam ciljevi koje želimo da postignemo na mesečnom nivou?

Cilj je nešto što treba da nas vodi sve vreme, zbog toga on mora biti i realan, naravno, ali ne treba da se bojite da izađete iz svoje zone komfora.

Ni oni naravno nisu uklesani u kamenu, baš toga je potrebno rasporediti ih na različite vremenske okvire i pratiti šta je urađeno i šta nam diktiraju novi izazovi.

5. Marketing strategija i analiza

Ono na osnovu čega pravite marketing strategiju za 2025. godinu, treba da imate i tokom ove godine kako biste isto mogli da radite i za 2026. godinu. A to je analiza!

Marketing strategija se razvija i koriguje kroz analizu i prikupljanje podataka, a sa tim i naš brend. Ti podaci nam diktiraju zapravo sve, odnosno oni su najvažniji alat na osnovu kog kreiramo svoje poslovanje.

Najpre tu su pomenuti podaci o našoj ciljnoj grupi, zatim analiza društvenih mreža, kampanja, prodaje…

Dobra stvar je što je proces analize uglavnom nešto što možete da automatizujete, te stoga ne morate da izdvajate posebno vreme i energiju za to.

Ako osmislite šta vam je važno da prikupite od podataka onda će vam biti lakše i da znate kako da koncipirate tu analizu.

4 P marketinga. Price, Place, Product, Promotion. Novi tekst na VM Digital blogu.

P jednačina sa sve četiri poznate

Marketing strategija i za kreiranje iste, stručnjaci u svetu ističu čuvene 4P ključne elemente koji podrazumevaju: product, price, place i promotion.

Šta to znači, to znači da kroz ove četiri stavke postavite sebi pitanje na koje će te odgovoriti.

  • Product: Šta prodajete?
  • Price: Po kojoj ceni to prodajete?
  • Place: Gde to prodajete?
  • Promotion: Gde promovišete svoj proizvod?

Ovo je takođe veoma korisna osnova od koje možete krenuti kada započinjete svoju strategiju.

Iako vam sve ovo zajedno, možda, deluje kao pitanja i odgovori koji su vama i vašem timu već vrlo dobro poznati, pogotovo ako već imate izgrađen brend i već dugo poslujete, ali zapravo su to pitanja na koja je potrebno vraćati se iznova i iznova u toku godine i podsećati se uvek jednog ključnog – Zašto sve ovo radimo?

U velikoj količini posla tokom godine, različitim kampanjama i izazovima koji iskaču, apsolutno nije čudno i nemoguće da zaboravite odakle ste krenuli i šta vam je cilj. Stoga je važno postaviti marketinšku strategiju tako da se uvek možete vratiti nju, odnosno da vas ona „vrati u kolosek“, kada iz njega iskočite.

Srećni predstojeći praznici i nova strategija k

VM Disconnect tim je tu da vam predstavi prave i malko drugačije tekstove iz sfere digitalnog marketinga i kako ova ogromna industrija utiče na razne biznise i tržišta. Čućete stručnjake, čućete istinite priče malih preduzetnika, probleme, pa tako i savete kako da nastavite i ostvarite svoje snove.
Praznična kampanja - Kako da bude uspešna i 8 saveta za uspeh. Napisan novi blog tekst od strane VM Digital marketing agencije iz Novog Sada

8 saveta da vam bude uspešna praznična kampanja

Možda vam se čini kao da je juče bio januar i da ste onda jednom trepnuli i već je stigao decembar, ali prijatelji naši, to vam je život. Nemojte se brinuti, nećemo se baviti filozofijom života u ovom blogu, ali hoćemo onim što podrazumeva marketinški život na kraju svake godine. Dame i gospodo predstavljamo vam prazničnu kampanju.

Black Friday drugi deo. Novi tekst na VM Disconnect blogu o digitalnom marketingu agencije VM Digital iz Novog Sada.

Mračne tajne Crnog petka (E02)

Kada je u pitanju Black Friday ili Crni petak, to je kao da se spremate za marketinški i prodajni rat. Zašto? Pa zato što u ovome učestvuju svi brendovi, u većoj ili manjoj meri i svi ciljaju isto, velike popuste i povećanje obima prodaje. Upadajte, drugi deo teksta na temu Crnog petka je tu, tako da izvol’te u salonu.

Prijavite se
Ne propustite najnovije tekstove
Priključite se ekipi VM Disconnect i čitajte prave stvari o svetu digitalnog marketinga