Zamislite da imate firmu koja se bavi, recimo, proizvodnjom japanki i da odlučite da otvorite jedan svoj objekat na severu Norveške.
Ili, zamislite da prodajete pecarošku opremu u gradu koji niti je na reci, niti mu je u najbližoj okolini neka reka.
Možda i glisere i pedaline u mestu ili čak državi koja ni ne izlazi na more.
Verovatno ste već i sami mogli da zaključite prilično jasnu stvar. Nećete prodavati nešto gde nema ljudi koji bi to kupili. E pa kako je u stvarnom svetu, tako je i u digitalnom.
Možete uložiti sav budžet koji imate na promociju i marketing kroz društvene mreže, ali ako vaša ciljna grupa nije na tom kanalu, pa onda ste pare bacili, a ništa prodali, niti postigli niste. Kada društvene mreže nemaju “ulov”, znate šta vam je činiti…
Menjajte kanal, jer niste na pravom mestu
Svi već znaju da je danas prisustvo u univerzumu digitalnog marketinga neophodno za svaki biznis, bio on veliki ili mali.
Zbog čega je blog veoma bitan za svaki mali biznis pročitajte ovde, ali današnja tema je malko drugačija.
U poređenju sa tradicionalnim marketingom, digitalni marketing je već uveliko pokazao svoje prednosti, pogotovo kada je reč o malim biznisima. Najkraće rečeno, digitalni marketing vam omogućava da uz manje uloženih sredstava i uz manje utrošenog vremena, ostvarite veću vidljivost, samim tim i prodaju, profit, a na kraju i uspeh. Čak i velike kompanije koje imaju velike budžete namenjene marketingu, koje bi uložile i u tradicionalni marketing, znaju da tek sa digitalnim mogu da postignu najviše.
Prošlogodišnja procena pokazuje da ima 4,9 milijardi korisnika društvenih mreža na svetu, a da će taj broj nastaviti da raste. Pa, naravno da bi svako želeo svoj deo promotivnog kolača u tome. Čuj kolača, može i cele torte!
E sad kad smo naučili tu važnu lekciju, možemo dalje. A dalje znači da nije dovoljno samo da ste prisutni u digitalnom svetu, da “imate” društvene mreže, itd. Ako samo postojite, a niste aktivni, nemate strategiju, ne ulažete energiju i trud, ti profili će vas više koštati nego da ih nemate uopšte.
A znate šta će vas još koštati? Pa ako imate profil tamo gde nisu prijatelji vaših odličnih proizvoda i usluga odnosno zainteresovani klijenti! To nemojte dozvoliti, već izaberite koji je najbolji kanal za vaš mali biznis.
I sami znate da postoji bezbroj digitalnih kanala koji mogu da budu vaše marketinško oružje. Međutim, to ne znači da svaki od tih kanala to i jeste. Neki vam mogu biti čak i neprijatelji.
Ali to ne mora tako da bude, ako istražite koji kanal je za šta namenjen i koja ciljna grupa je na tom kanalu, biće vam jasnije kako da kreirate strategiju, koja vam može doneti uspeh u promociji, a onda uticati i na prodaju.
Ne zvuči lose uopšte? Čak zvuči i lako, zar ne? Pa, ovde saznajte da li je.
Društvene mreže i najčešći primeri
Recimo najčešći primer je da se isti sadržaj deli i na Facebook i na Instagram. To ne mora biti nužno loše, međutim može se desiti da ne postižete rezultate kakve biste mogli, kada biste sadržaj prilagođavali svakoj platformi. Zbog toga smo izdvojili najzastupljenije društvene mreže, sa najviše korisnika, pa da vidimo šta su njihove specifičnosti!
Pripremite se polećemo!
Facebook – što je mala crna haljina u ženskom ili bela košulja u muškom ormanu, to je i on
Društvene mreže godinama prate jednog gospodina koji je bio među pionirima u samom začetku. Gospodin među društvenim mrežama koji, čini se, nikada neće izaći iz mode. Sa svojih 3.5 milijardi mesečno i 2.9 milijardni dnevno aktivnih korisnika, Facebook je i dalje na samom vrhu kad je reč o broju korisnika.
Pored širokog opsega potencijalnih klijenata, Facebook vam takođe nudi široke mogućnosti za targetiranje koje su otprilike san za svakog marketinškog garija. Facebook oglasi vam omogućavaju da skoro do tančina odredite koga će vaša reklama da „pogodi“ prema geografskim kriterijumima, interesovanjima, polu, godinama, prema tome šta prate, šta lajkuju, čime se bave…
Potom kada će se pojaviti vaša reklama, kako će izgledati ta reklama, šta želite sa njom da postignete. Više poruka? Veću posetu sajtu? Više lajkova? Više pratilaca? Kupovinu? Samo kažite šta vam treba. Možda je baš ovo najbolja platforma za vaš budući nastup u digitalnom univerzumu?
Stoga, sa profilom na Facebook-u sigurno nećete pogrešiti, iako treba imati na umu da mlađa populacija sve manje koristi ovu mrežu. Podaci od ove godine pokazuju da milenijalci, koji su i lansirali ovu mrežu u nebesa od njenog pojavljivanja i dalje čine polovinu publike. Nešto više od 49% publike je između 25 i 44 godine.
Instagram – popularna, svestrana drugarica sa kojom svi žele da piju kafu
Koliko ste puta ušli u neku prodavnicu, pa čak i kupili nešto, jer vas je izlog privukao. E pa Instagram vam je upravo jedan digitalni izlog. „Vizuelno“ – to je imperativ za ovu mrežu. Prema ovogodišnjim podacima, koji se odnose na 2023. godinu najveći broj korisnika na ovoj društvenoj mreži su između 18 i 34 godine, odnosno muškarci od 18 do 24 i žene od 25 do 34.
Ova platforma vam otvara široke mogućnosti da se igrate na polju vizuelnog, kroz različite oblike – fotografije, Story, Reels, Instagram Live, IGTV. Dakle ovde je glavni zakon da slika zaista govori više od 1000 reči. Na rečima ovde treba da budete „škrti“, ali kvalitetno škrti, odnosno da kažete malo, jer za vas i vaš brend treba da govore fotografije i video snimci. Ova platforma je definitivno odlična alatka za povećanje vidljivosti vašeg brenda.
Kao „mlađi brat“ Facebook-a i na ovoj platformi možete da targetirate ciljnu grupu, ipak imate manje opcija nego na Facebook-u, ali je Instagram zato dobro povezan sa svojim starijim bratom pa kampanju za obe platforme možete da kreirate na jednoj – Facebook-u, odnosno u Ads manager-u i da odaberete kako i kada će ona da se pojavi i na Instagramu.
Naravno, kao i svaka platforma i Instagram je tako „radio na sebi“ i otvorio nove opcije za korisnike. Pre svega, tu se osvrćemo na početak naše priče u vezi društvene mreže Instagram, kada smo rekli da je to digitalni izlog, a to je upravo zbog opcije koja je uvedena gde potencijalni klijenti mogu da kupe vaš proizvod u „shop-u“, bez da izlaze iz aplikacije i klikću još 10 puta da bi stisnuli ono finalno „buy“. Za mnoge branše ovo je san snova.
Iako smo govorili prevashodno o vizuelnom, Instagram je otvorio mogućnost i da kreirate grupe odnosno svoj kanal u inbox-u, na kojem možete da delite sve što smatrate da je važno sa vašim klijentima ili potencijalnim klijentima, da ih obaveštavate i dajete informacije koje ne možete na profilu.
Primer za to su recimo neki linkovi, jer u slučaju Instagrama oni mogu da se postave samo u opis profila ili na Story koji nestaje posle 24 sata, a možda će to biti link do nekih informacija koje će koristiti samo već postojećim klijentima i nema potrebe da se nađu na profilu gde „vijate“ nove ili prosto ne želite da „zatrpavate“ sve pratioce tim sadržajem.
Instagram je takođe i platforma koji „gori“ od influensera, modernog zvanja sve većeg broja ljudi, koji mogu lako da ispromovišu vaš proizvod ili uslugu, ukoliko smatrate da imaju auditorijum koji i vama odgovara. I naravno ako možete da platite influensere ili napravite sa njima neku kompenzaciju. To nije uvek lako izvodljiva opcija, ali je jedna od vrednih na Instagramu koju možete razmotriti.
Youtube – ako ne znaš pitaš Google, ili ipak ima još neko stručan...
Za ovu platformu verovatno je dovoljno samo reći da je svakodnevno koristi čak jedna četvrtina cele populacije! Pa nije mala stvar zar ne? Čak i oni koji nemaju društvene mreže, na YouTube su sigurno ušli bar nekoliko puta. U martu ove godine izašao je podatak da YouTube ima 2.70 milijardi dnevno aktivnih korisnika.
Iako vam je možda prva asocijacija na YouTube slušanje muzike, zapravo je ta platforma postala mnogo više i kompanije, influenseri, kao i brojni stručnjaci iz različitih sfera koriste svaki benefit koje ova platforma pruža, kako bi se obratili svojoj ciljnoj grupi.
Verovatno da ne postoji sadržaj ili tema koju ne možete pronaći na YouTube-u. Prevashodna prednost, koju bismo mogli da istaknemo kod ove platforme pored brojnih, je što ne morate da se trudite da vaš video sadržaj bude što kraći. YouTube itekako trpi duže video formate, naravno, ako je to kvalitetno urađen video u kojem ljudi imaju šta korisno da čuju.
Ova platforma je idealna za video blogove, popularnije vlogove, za predstavljanje nekih proizvoda i usluga do detalja, za recimo predstavljanje vaših partnera i klijenata kroz recimo neke intervjue, kraće ili duže, za savete i otvaranje nekih tema i predočavanje nekih problema i rešenja, koje su u vezi sa vašim proizvodima i uslugama.
Naravno, na vašem YouTube kanalu možete da podelite i svaki video koji ste objavili recimo na Facebook-u i/ili Instagram-u jer je YouTube odgovorio na konkurenciju i lansirao YouTube Shorts, koji podrzava kratke video materijale u formatima 9:16, tj TikTok/Reels format.
Stručnjaci kažu da je uticaj YouTube-a na potrošače izuzetno velik i da su čak dvostruko veće šanse za kupovinu ako su taj proizvod videli na YouTube-u, u odnosu na neke druge platforme, kao i da je četiri puta veća verovatnoća da će ljudi, prilikom istraživanja nekog brenda, proizvoda ili usluga, pre posegnuti za YouTube-om, nego za nekim drugim društvenim medijima. Možda je baš zbog toga YouTube vaš idealni digitalni kanal?
Tome u prilog ide i podatak da je YouTube čak drugi po redu najveći pretraživač. Ovo je definitivno platforma koja povećava kredibilitet vašeg brenda, upravo kroz gore navedene video sadržaje, koji prikazuju vašu stručnosti, posvećenost, vrednost i kvalitet.
Ovo je jedina platforma koja čak može da vam donese i novac, ukoliko otvorite mogućnost da se ljudi sabskrajbuju (subscribe) na vaš kanal.
Linkedln – tašna, mašna i šmekerska odela
Biznis, biznis, biznis. Ovde nam se priča bitno razlikuje kada je u pitanju ciljna grupa. Ova platforma je pretežno namenjena poslovnoj komunikaciji i pre traženju nekih partnera, možda čak i kolega iz vaše branše, ali ne baš i potencijalnih klijenata.
Ovo je više poslovna priča, koja se fokusira na umrežavanje stručnjaka. Ovde takođe prodajete, ali ne vaše proizvode, već vaš kvalitet, stručnost, znanje, kredibilitet, identitet.
Linkedln je mesto na kom vam je omogućeno da uvidite neke novitete i najnovije vesti iz različitih polja, pa tako možda i vašeg, ali takođe da i vi predstavite zašto ste dobri i vredni pažnje. Ipak smo i mi tamo.
Iako vam se možda čini da vam ova platforma ne donosi direktnu prodaju, razmislite još jednom kada pročitate najnovije podatke. Naime, Linkedln je u 2023. godini zabeležio neverovatan rast od čak 125 miliona korisnika, a podaci govore da svake sekunde ova platforma dobije tri nova člana.
Ovde ne nalazite nove klijente, mada i takvih situacija je bilo, ali nalazite nove članove ekipe! Linkedln je idealan kanal za pronalazak i zapošljavanje novih radnika, stoga ostale društvene mreže moraju da se poklone LinkedIn platformi kao najboljoj društvenoj mreži da podelite svoje oglase za posao, koji mogu da targetiraju baš one koji vam trebaju i ne samo to! Linkedln profili su zapravo CV! Stoga i sami možete da krenete u onlajn potragu za idealnim novim članom vašeg tima!
TikTok – napredni klinac koji kida
Vaša ciljna grupa je generacija Z? Pa ne postoji bolja mreža od TikTok-a za taj susret! Kao najmlađi brat, njegov uspeh je bio neverovatan od kako se pojavio i pozicionirao se kao, do sada, najveća rastuća platforma. Brojke kažu da ima više od milijardu mesečno aktivnih korisnika i da jako brzo dostiže i Instagram.
Speficičnost TikTok-a je najbolje opisati u dve reči – kratko i slatko. Možda zvuči banalno, ali kratki video sadržaji srž su ove mreže i, baš kao što je i sama brzo napredovala, tako i vama brzo omogućava da budete viralni, a još jedna prednost je i veoma brzo otkrivanje sadržaja.
Kao definitivno najmoderniji od svih, TikTok je riznica modernih trendova, ali ne samo to, već i mesto na kom je okupljen veliki broj uticajnih ljudi, opet naravno i influensera, koji upravo i diktiraju te trendove.
Opet, ovo možda neće proizvesti direktnu prodaju, ali baš kao što je Linkedln fokusiran na poslovno umrežavanje, ovde možete da se fokusirate na dobar, interesantan i najvažnije vidljiv marketing, koji može da ima veliki efekat. Fuziju svih ovih elemenata postigao je TiedUp brand, a ovde možete pročitati njihovu priču i nastup u svetu digitale.
Društvene mreže i idealno rešenje?
Ne postoji jedna matematička jednačina koja će vam dati to jedno rešenje! Procena je samo i isključivo na vama, a koristiti više platformi može samo ostvariti veći efekat. Naravno ako pravilno prilagodite vaše marketinške strategije tim platformama.
Ipak, postoji možda jedna najvažnija stvar koja bi mogla da se istakne a to je – DAJTE IM VREDNOST!
Problem klijenata niko ne zna bolje od njih samih i zato se nemojte uplitati u to da budete „pametniji od njih“. To u startu može da ih odbije. Ali ako osluškujete njihove želje, potrebe, probleme, dajete rešenje, savet, pokažite im razumevanje, stručnost i kvalitet, onda ste na pravom mestu na svakoj platformi!


