Dobar dan prijatelji, ovo je druga epizoda naše avanture na putovanju zvanom „Google je opet izmislio nešto novo“, a ova tura zove se – Search Generative Experience (SGE).
U našem prethodnom tekstu, imali smo upoznavanje sa SGE – šta je to, šta podrazumeva i kako funkcioniše, dok ćemo u ovoj drugoj epizodi usko da se profilišemo za ono što našu branšu najviše zanima, kao i sve one koji vode bilo kakav biznis, pogotovo mali ili srednji, a to je kako SGE utiče na brend i marketing.

U prethodnoj epizodi Search Generative Experience, gledali ste:
Kratko ćemo se samo podsetiti šta je uopšte SGE.
SGE zapravo podrazumeva da u rezultatima vaše pretrage vi već dobijete sklopljen odgovor na vaš upit koji ste imali. Da objasnimo to plastično, neko je umesto vas obavio pretragu, otvorio linkove za koje misli da su relevantni i od tih informacija napravio rezime koji najbolje odgovara na vaš upit. (savetujemo da pročitate prvi deo bloga o ovoj temi, kako bi vam bilo lakše da razumete radnju ovog nastavka)
Još jedan mali podsetnik, koji nam je jako važan, a to je da je Search Generative Experience i dalje u eksperimentalnoj fazi i da je veliki broj izmena i dalje moguć, a s obzirom na to šta priča čaršija, izmene će morati da se dese. Takođe, Google neće naglo i preko noći uvesti SGE, prognoze su čak da će se to desiti sporije nego što je planirano, ali ipak će se desiti i zato je važno da budemo u toku i pišemo o tome na vreme, pogotovo jer znatno može uticati na vaš marketing, u kojoj god da ste branši.
Neka dosadašnja zapažanja, na osnovu onoga što je poznato, je da će SGE uticati na rezultate pretrage, vidljivost stope klikova, smanjenje organskog sadržaja, međutim, to ne mora da bude nužno zlo, već samo da novi izazovi slede i da moramo biti jako oprezni i pažljivi!
U ovoj, ali i svakog narednoj epizodi, gledaćete:
KVALITET – VERODOSTOJNOST – VREDNOST – REŠENJE – RAZUMEVANJE POTREBA KLIJENATA
Ovo su pet glavnih likova ove, ali i svake naredne epizode, kada je u pitanju SGE. Optimizacija saobraćaja više neće zavisiti samo od ključnih reči, već i od kvaliteta, relevantnosti informacija, vrednosti koju pružate tom informacijom, kao i da li nudite rešenje. Dakle, kako se personalizacija uplela u svaki segment digitalnog sveta i nastavlja da „hara“, tako je poenta u sagledavanju specifičnih potreba korisnika i kreiranja rešenja na osnovu tih potreba.
Shodno trenutnim, poznatim saznanjima koje imamo o SGE, mi vam donosimo 5 saveta kako da spremno dočekate i prilagodite se Google novinama!
Vežite se, polećemo!
Kvalitet i relevantnost će biti nikad traženiji
Jedna od zabluda, koja se već pojavila, a koju stručnjaci demantuju, je da će SGE izvlačiti informacije iz vakuuma ili ko zna odakle.
To zapravo nije tačno, jer će selekcija informacija i dalje ići po principu po kom SEO funkcioniše, dakle prvi rangirani biće oni koji su se pokazali kao najrelevatniji, s tim da je prikaz drugačiji i u tome je ključna razlika. Dok su kod SEO to linkovi, kod SGE je rezime koji AI pravi. SGE u svom rezimeu odnosno odgovoru koji sastavlja na osnovu vaše pretrage povlači podatke sa web lokacija, na koje vi i dalje možete da kliknete ukoliko želite više informacija ili da dalje istražujete temu.
S obzirom na to da je SGE i dalje u eksperimentalnoj fazi, razumljivo je što je većini i dalje nejasno na osnovu čega pravi preporuke, odnosno sumira sve u jedan odgovor, a neki su već istakli da SGE u svojoj trenutnoj fazi u pojedinim rezultatima nije povukao najbolje izvore za odgovor.
Ipak ono što se takođe ističe je da oni koji su svoju strategiju fokusirali na odgovaranje na potrebe klijenata, odnosno na kvalitet i rešenje su završili baš u rezimeu koji daje SGE na vrhu stranice.
Ne ulažite sva sredstva i napore da budete u rezimeu, to uopšte ne mora da vam bude krajnji cilj

Za razliku od SEO gde nam je cilj da budemo na vrhu stranice, kod SGE nemojte nužno da stremite ka tome, izgubićete vreme, trud, a vrlo moguće i živce, dok rezultati možda neće biti zadovoljavajući.
Od kako se Search Generative Experience pojavio i od kako se o njemu priča, svi, naravno, vide samo ono što u vrhu stranice – spreman i sastavljen odgovor na upit. Ali to nije sve i morate to da imate na umu.
Fokusirajte se pre svega da vi ponudite kvalitetnu informaciju, jer recimo sledeće – SGE može da u vrhu stranice, na osnovu nečije pretrage, kao odgovor ponudi neki brend proizvoda, ali ono što SGE ne radi, jer je cilj da da što kraći i brži odgovor, su detalji o nekom proizvodu i iskustvo korišćenja, kao što su na primer recenzije.
Potom blogovi koje baš vi možete napisati kao stručnjaci za oblast kojom se bavite, a to će većina ljudi i dalje tražiti kada želi o nečemu da dobije više informacija. Ne zaboravite da AI i dalje ne može biti veći stručnjak od vas u vašoj oblasti i tako brzo ponuditi kvalitetan odgovor, kao što možete vi.
Pažljivo birajte ključne reči, istražite i dobro osmislite strategiju
Potreban nam je novi pristup kada je reč o ključnim rečima, a tu se opet vraćamo na istraživanje koje su potrebe korisnika. Google takođe najavljuje dodatne AI opcije i praćenje algoritma ne više samo šta korisnici pretražuju, već i zašto nešto pretražuju.
U prethodnom tekstu pominjali smo da se upravo koristi i istraživanje odnosno obrada prirodnog jezika, a to se upravo radi kako bi rezultati pretrage najbolje odgovorili na jezik upita, odnosno na način kako je taj upit formulisan.
Razmislite o tome šta vaši klijenti pretražuju, na koji način, koja su najčešća pitanja koja su vam postavljena… Uzmite u obzir često postavljana pitanja i pokušajte naspram toga da formirate svoj sadržaj, kako bi ga Search Generative Experience prepoznao.
Poslednjih godinu dana posebno se razvijaju sistemi za glasovne pretrage, koje će neminovno biti prisutne. Razmislite da tekstove svojih sadržaja prilagodite tome. Neka vaša komunikacija bude jasna, precizna, tačna i naravno verodostojna, prilagođena potrebama klijenata.
Takođe, savet je i da kada pišete blogove ili neke stručne tekstove, trudite se da i tu koristite komercijalne reči.
Prilagodite sadržaj određenoj publici na određenim platformama
U jednom od naših prethodnih blogova već je bilo reči o tome kako da znate koja digitalna platforma je idealna za vaš marketing i komunikaciju, odnosno kako da prilagodite sadržaj spram publike koja je na određenim društvenim mrežama.
Savetujemo da istražite tu temu, ako već niste, jer je ona takođe važna za SGE. Kreiranje strategije koja će pratiti kriterijume objava na različitim kanalima – Instagram, Facebook, Tik Tok, X (nekadašnji Twitter), Linkedln… je i dalje zlatno pravilo, a i pravilo koje će vam pomoći da vas SGE „locira“.
Stručnjaci savetuju da se ne zadržavate samo na svojim kanalima komunikacije, odnosno profilima i web sajtu, već koristite i druge stručne sajtove i web lokacije koje okupljaju veliki broj ljudi, kao što je recimo Reddit.
To je sajt na kom se postavljaju pitanja iz najrazličitijih oblasti od igle do lokomotive, gde upravo vaša stručnost može da vam pomognete da se istaknete i privučete nove klijente, ali takođe nije loše mesto ni za istraživanje koja pitanja ljudi najčešće postavljaju, a u vezi su sa domenom u kojem je vaš biznis.

Beware of ChatGPT, nemoj posle da nismo rekli
Sećate li se kako su bili srećni oni koji su provalili da AI može da im napravi sadržaj, e pa oni će prvi i da lete.
Naime, iako je SGE takođe jedan od alata generativne veštačke inteligencije, upravo će sadržaj kreiran pomoću AI prvi da ispadne. Mi smo iznad pomenuli ChatGPT, ali ne zaboravimo da se AI još više koristi za kreiranje fotografija, ali i drugih formata, što izgleda više neće moći da prođe.
Prema trenutnim saznanjima, Seartch Generative Experience će prednost da daje originalnom sadržaju, dok ono što prepozna kao proizvod veštačke inteligencije neće uzimati za rezultate.
Baš zbog toga je jedan od saveta da još više stavite akcenat na autentičnost i originalnost, a stručnjaci kao dobar sadržaj za jačanje vašeg brenda i sticanje pozicije relevantnog brenda, preporučuju i objavljivanje vaših istraživanja, objavljivanje blogova, vlogova, intervjua, recenzije kupaca, potom sadržaj nastao na osnovu povratnih informacija od klijenata…
Zašto smo toliko dosadni sa istinitim i relevantnim informacijama
Koliko brzo danas možete da se lansirate u digitalni univerzum, toliko brzo iz njega možete da „tresnete na zemlju“, zbog samo jednog pogrešnog koraka, a onda i efekata negativnog PR-a brzinom svetlosti. Zato kvalitet i verodostojnost informacija, kao i otvorenost u komunikaciji sa vašom publikom držite uvek na prvom mestu, kako biste ojačali svoj brend.
Iako je svaka novina ujedno i izazov, za koji nam je potrebna energija i vreme da ga savladamo, ne treba da zaboravite važnu stvar, a to je da sadržaj i dalje pravite zbog klijenata i kupaca, a ne zbog Google-a. Razumite njih, šta oni žele, kako žele, a ovo posmatrajte samo kao jedan alat kojem morate da se prilagodite, koji vam možda neće u potpunosti odgovarati, ali kada ga istražite i savladate, može vam mnogo koristiti.
Evo i jednog konkretnog primera za to.
Da se osvrnemo na početak teksta, gde smo pomenuli da Search Generative Experience prema sadašnjim procenama može da smanji broj klikova, ali isto tako može da doprinese „kvalitetnim klikovima“ odnosno klikovima onih koji se zaista interesuju za vaš proizvod, pokazuju želju da potražuju još informacija, jer su u vama prepoznali kvalitet, što znači da su pre spremni i da se odluče za kupovinu, u odnosu na one koji će doprineti vašim brojkama, ali je to jedino kako će doprineti.
Kao što već rekosmo, sve je još u fazi istraživanja i moraće Google još mnogo da radi na ovoj novoj opciji. Brojne su prepreke da se brzo stigne do svakodnevne i konstatne upotrebe.
Zbog toga budite informisani i znate kako kažu, trudite se da vaš brend bude najbolja verzija sebe, bez obzira na SGE ili bilo koji drugi Google izum.
„Morate biti jedan od najboljih rezultata ili ste ništa“ – direktor marketinške agencije Napier Partnership Limited, Mike Maynard.