Novi izazovi za Google i trendovi koji ne odlaze

Table of Contents

Sećate li se onog osećaja nervoze u septembru zbog „povratka u klupe“? Ipak, svi smo verovatno makar jednom poželeli radije da imamo osećaj nervoze zbog povratka u školu, nego zbog povratka na posao nakon godišnjeg odmora i svega što nas na istom čekam.

Ako ste u svetu digitalnog marketinga, u drugoj polovini godine, od trendova ne predviđa se ništa što vam već nije poznato. I mi smo o tome pisali pre nekoliko meseci, a čini se da trendovi koji važe za ovu godinu, važiće ne samo za sledeću, već možda i za narednih pet.

Podsetićemo se i toga u ovom tekstu, međutim pre nego što to učinimo, hajde najpre da vidimo šta se to desilo ovog leta? Dok smo svi mi brčakli nogice u moru ili proveli godišnje odmore odmarajući kod kuće ili na neki treći način, na svetskom nivou se ozbiljno „zatalasalo“.

I tu ne mislimo samo na naše legende od košarkaša, čija je dodela medalja verovatno nadmašila celu Olimpijadu, pa se svi nadamo da će RTS emitovati to ponovo za božićne i novogodišnje praznike. Svi bismo voleli.

Šalu na stranu osim najvećeg sportskog takmičenja na svetu i velikog uspeha naših sportista i sportiskinja, desilo se još nešto. Baš veliko. Ne samo za ljude koji se bave digitalnim marketingom, već za svakog ko koristi internet. Znači za više od 5 milijardi ljudi na svetu. Ili za skoro 5 milijardi ljudi koji koriste Google.

Google – Znamo šta ste radili prethodnih leta...i zima i jeseni i proleća

Google je monopolista! Reče američki sud u presudi tako početkom ovog meseca.

Šta se desilo?

Hajde da krenemo hronološki. Pre četiri godine, u godini koju svi vezujemo za koronu – 2020. američko Ministarstvo pravde i države tužilo je Google zbog njegove dominacije u onlajn pretrazi, zahvaljujući čemu ovaj gigant godišnje zaradi milijarde dolara. Iz Ministarstva su rekli da je „Google pretraživač sproveo skoro 90 odsto veb pretraga“, Google je rekao „Nismo“.

Kako se to desilo?

Američka Vlada tvrdila je da je Google plaćao milijarde dolara da bude automatski pretraživač na potrošačkim uređajima, odnosno da je „maltretirao“ (čak se i tako navodi) i plaćao ogromne količine novca kompanijama kao što su Epl (informacija je da ovoj kompaniji Google plaća 20 milijardi dolara godišnje) i Samsung, kako bi na njihovim uređajima bio automatski pretraživač. Uz sve to, Google je podigao i cenu svojih oglasa, koje nadmašuju one koje bi trebalo da budu na slobodnom tržištu. „Slobodnom“ je možda reč koju ne bismo ove trebali tako lako da koristimo…

Google logo na optuženičkoj klupi. VM Disconnect blog

Zašto je to sporno?

To je problematično iz više razloga, ali hajde da izdvojimo dva.

Najpre, to je sporno prema konkurenciji, kojoj je Google praktično svojim potezima onemogućio da se takmiči, jer konkurencija nikako ne bi mogla ne samo da nadmaši, već ni da „primiriši“ Google-u i da utiče na smanjenje njegove dominacije.

Dalje, to je sporno zbog svih nas običnih smrtnika, jer je Google zahvaljujući svom monopolu, prikupio na milione informacija o potrošačima, kako bi svoj pretraživač učinio boljim i, naravno, dominantnijim. To je za proizvod dalo ogroman uticaj Google-a na naše pretrage, zatim kako konzumiramo informacije, šta nam iskače, šta nam se nudi, pa onda i one krajnje odluke kao što je recimo šta kupujemo.

Stručnjaci i stručnjakinje u Americi kažu da je ovo najvažniji antimonopolski slučaj veka i da ova presuda može iz korena da promeni funkcionisanje Google-a, odnosno načina na koji posluju. Ogromne posledice bi mogle da se dese, kao što će se verovatno i desiti, za ovog giganta, što pogotovo može uticati na njihove planove u vezi sa razvojem i korišćenjem veštačke inteligencije, o čemu je i VM digital već pisao, na šta Google troši jako mnogo novca, kako bi se i tu takmičio, odnosno preuzeo „glavnu reč“.

Fun fact, Google se inače suočava sa još jednim antimonopolskim slučajem, a koji je u vezi sa reklama, za šta je suđenje zakazano u septembru. Što se kaže stay tuned… Kod Google-a je dinamičnije nego u Esmeraldi. Samo što američke vlasti izgleda više nisu slepe.

Šta može biti rezultat ove presude?

Stručnjaci su saglasni da presuda i ceo ovaj slučaj može dovesti do prisiljavanja Google-a da promeni način svog poslovanja ili čak da proda deo svog poslovanja, kao i da može pozitivno uticati na konkurenciju da konačno dobiju „svoj deo kolača“. 

Mnogi ovaj slučaj upoređuju sa tužbom sa kojom se Mikrosoft suočio pre 20 godina.

Ono što je bio epilog te situacije je da Mikrosoft, kako vidimo, nije propao kao kompanija, šta više, prema dostupnim informacijama u poslednje četiri godine profit im je iz godine u godinu sve veći, ali je na kraju morao da „popusti“ i dozvoli i konkurenciji da se probije.

Šta Google može da uradi? Pa može da kaže da su potrošači i sami mogli da odaberu druge pretraživače. I može da uloži žalbu. Kao šlag na tortu stižu i predsednički izbori u Americi. Nazdravlje! Svašta možemo očekivati.

Kako će se sve to odraziti na nas kao korisnike interneta ili ljude koji hleb zarađuju od digitalnog marketinga, još je teško reći, ali pratimo situaciju.

7 trendova koji se ne skidaju sa trona

Dok čekamo epilog, koji verovatno neće biti tako jednostavan i instant, naveli smo na početku teksta da digitalno-marketinški trendovi koji su bili najavljeni za ovu godinu, o kojima smo već pisali, i dalje, što se kaže, ostaju na snazi.

Međutim, postoji nešto što je drugačije u odnosu na prethodne godine.

Dešavalo se ranijih godina, da se trendovi menjaju, ne samo iz godine u godinu, već čak i da se na pola godine prosto desi neka promena, iza koje naravno stoje velike svetske tehnološke kompanije, koja odjednom izbije u vrh trendova. U ovoj 2024. to je malo drugačije.

I ne samo da je to tako za ovu godinu, već se uveliko predviđa i šta možemo da očekujemo 2025. i tu smo uspeli da napravimo listu od čak 7 stvari za koje se predviđa da se neće skinuti sa trona u narednih pet godina.

Pa da pređemo na listu:

AI – tema koja će tek da nas zanima

Podaci pokazuju da su Google pretrage za „AI marketinški alati“ porasle za čak 967% samo u poslednja 24 meseca, a jedna studija je pokazala da 73% prodavaca već redovno koristi AI alate. Nećemo vas ponovo gnjaviti celom tom pričom, iako se tu svakog dana nešto dešava, više o tome možete pročitati u jednom od naših prethodnih blogova, samo je važno da ponovo poentiramo da će veštačka inteligencija zbog svog rapidnog razvoja sigurno biti tema broj 1. i u narednim godinama. 

Tik Tok došao u rang Google-a i Meta-e

Sećate li se one platforme koju uglavnom koriste mlađe generacije? I koja plasira neke trendove? E pa ta platforma je došla do nivoa gde se takmiči sa Google-om i Meta-om. Podaci pokazuju da je samo u četvrtom kvartalu prošle godine Tik Tok dodao više 200 miliona novih korisnika. Međutim, kao i kod svake velike platforme, koliko one nama diktiraju gde ćemo se oglašavati (iako mi mislimo da je to naša slobodna volja hehe), toliko i mi njima diktiramo na koji način treba da se prilagođavaju. Stoga je Tik Tok ozbiljno poradio na tome da prilagodi opcije oglašavanju prema: starosti, polu, lokaciji, interesima potrošača, namerama kupovine. Sad biste mogli da kažete, okej već su neke platforme doživele ekspanzije, poput Facebook-a i Instagrama, pa ovo nije ništa novo, ipak važno je znati kako biste i ovu platformu mogli da iskoristite za potrebe svog biznisa. Osim toga bez obzira što ovo nije ništa novo, to ne znači da će Tik Tok da izgubi na popularnosti, već samo da će još više da se prilagođava potrebama oglašavanja i reklama. Baš kao što to čini Instagram.

Instagram sve više okrenut biznisu

Kad kod toga, Instagram od juna ove godine, ta platforma beleži više od 2 milijarde aktivnih korisnika. Važno je reći da Instagram više nije platforma gde ljudi samo dele fotografije toga šta su lepo ručali i kako su se popeli na Ajfelov toranj ili postali tetke malih anđela. Instagram je postao ozbiljna biznis platforma i sve se više razvija u tom pravcu. Jedna velika studija pokazala je da 36% korisnika prati brendove i kompanije u aplikaciji, a sam Instagram izveštava da više od 200 miliona korisnika posećuje najmanje jedan poslovni profil dnevno. Znajući sve to, Instagram je korisnicima omogućio da mogu da kupuju bukvalno svugde! Putem storija, reels-a, post-a, live-a, da ne govorimo o online šopovima. Predviđanja pokazuju da će američke kompanije potrošiti ukupno 9,1 milijardu dolara na Instagram oglase do kraja 2024.

Influenseri

Ranije smo pisali kako su influenseri jedni od marketinških kanala. Sada su oni postali čak i glavni kanali za velike brendove. Naravno da ne može svako da priušti influenseri, ali nekad ti ljudi ne moraju biti samo oni koji imali na desetine ili stotine hiljada pratilaca i koji traže ogromne cifre za promociju vašeg brenda. Kroz različite kompenzacije i saradnju sa stručnjacima za vašu oblast, vrlo lako možete i vi napraviti neki „deal“.

Video

Kažu ljudi slika govori više od 1000 reči, a video izgleda priča ozbiljne priče. Ovaj format je pre nekoliko godina krenuo uzlaznom putanjom i ne planira da siđe. Ovo je jedan od trendova za koji stručnjaci navode da će sigurno u narednih pet pa do čak deset godina biti u top 5 sigurno. Ono što je dobro da taj trend ne zahteva i da imate ozbiljnu produkciju i znanje snimatelja i montažera, i kamere kao 20 Century Studios, već danas sve možete da rešite koristeći samo telefon.

Vizuelna pretraga uzima maha

Ovo je naravno povezano sa veštačkom inteligencijom. Stručnjaci kažu da je uključivanje vizuelne pretrage u marketinške strategije marketinški trend u nastajanju, a to dokazuje i podatak jednog od izveštaja prema kom čak 74% potrošača kaže da su pretrage zasnovane na tekstu „neefikasne“ za njihove potrebe. Očekivanja su da će tržište prepoznavanja fotografija porasti na 53 milijarde dolara do 2025. godine ili u naredna četiri meseca, a jedna studija je pokazala da 35% marketinških stručnjaka planira da optimizuje vizuelnu pretragu u bliskoj budućnosti. Google Lens je trenutno jedna od najpopularnijih dostupnih aplikacija za vizuelnu pretragu.

Personalizacija

Ovde više ne treba ni trošiti mnogo reči, jer je stvar vrlo jasna. Personalizacija se prišunjala na sve moguće platforme i tu se ustoličila. Tu ne pričamo više samo o prodaji, pričamo generalno o komunikaciji sa potrošačima. Iako možda svi već sve znamo o tome, treba se uvek podsetiti da je personalizacija veoma važna, jer u nekim situacijama igra ključnu ulogu u tome da li će potencijalni klijent biti propuštena prilika ili novi klijent za stalno.

VM Disconnect tim je tu da vam predstavi prave i malko drugačije tekstove iz sfere digitalnog marketinga i kako ova ogromna industrija utiče na razne biznise i tržišta. Čućete stručnjake, čućete istinite priče malih preduzetnika, probleme, pa tako i savete kako da nastavite i ostvarite svoje snove.
Marketing strategija i novogodišnje odluke za vaš brend. Novi tekst na blogu VM Disconnect, agencije za marketing VM Digital.

Marketing strategija i vaša digitalna novogodišnja odluka

Prijatelji i prijateljice, kako vam ide spisak novogodišnjih odluka? Niste osobe koje prave spiskove? Pa, ukoliko se bavite digitalnim marketingom ili marketingom uopšte, postoji jedan spisak koji je važno napraviti. Pa naravno da mislimo na dobre marketing strategije za narednu godinu.

Praznična kampanja - Kako da bude uspešna i 8 saveta za uspeh. Napisan novi blog tekst od strane VM Digital marketing agencije iz Novog Sada

8 saveta da vam bude uspešna praznična kampanja

Možda vam se čini kao da je juče bio januar i da ste onda jednom trepnuli i već je stigao decembar, ali prijatelji naši, to vam je život. Nemojte se brinuti, nećemo se baviti filozofijom života u ovom blogu, ali hoćemo onim što podrazumeva marketinški život na kraju svake godine. Dame i gospodo predstavljamo vam prazničnu kampanju.

Prijavite se
Ne propustite najnovije tekstove
Priključite se ekipi VM Disconnect i čitajte prave stvari o svetu digitalnog marketinga