Marketing lekcije iz underground muzičke scene

Table of Contents

Kako mali brendovi mogu da stvore lojalnu publiku bez ogromnog budžeta

The Beatles su svirali po klubovima u Hamburgu pre nego što ih je iko znao. Nirvana je probijala u prašnjavim garažama Aberdina. Arctic Monkeys su prvi album praktično “gurali” tako što su delili CD-ove prijateljima i fanovima na svirkama.

Nijedan od ovih bendova nije krenuo sa milionskim budžetom, profesionalnim PR timom ili glamuroznim lansiranjem. Oni su imali ljude – malu, ali strastvenu grupu fanova koja je delila njihove pesme, dolazila na svaki nastup i pričala drugima o njima.

I tu leži jedna od najvećih lekcija koje mali i srednji biznisi mogu da nauče: nije cilj dopreti do svih, već do pravih ljudi – i učiniti da ostanu.

U tome su majstori underground muzički labeli i nezavisni izvođači. Bez velikih reklama i mainstream podrške, oni prave brendove koji opstaju decenijama. A ono što rade u muzici, savršeno se prenosi i na svet malih biznisa.

1. Mikro-zajednica kao supermoć

Marketing lekcije iz underground muzičke scene. VM Disconnect novi tekst bloga VM Digital agencije

Underground scena retko igra na masovnu popularnost. Oni targetiraju mali, ali izuzetno posvećen krug ljudi.

Primer iz muzike: Britanski label Ninja Tune godinama gradi bazu fanova koji veruju njihovom muzičkom ukusu. Ljudi kupuju nove albume čak i kad ne znaju izvođača – jer veruju labelu.

Kako primeniti: Ako ste mali brend, umesto da pokušavate da privučete “sve”, definišite jasnu nišu i pravite sadržaj i proizvode isključivo za nju. Vaš cilj nije 100.000 pratilaca, već 1.000 ljudi koji će kupiti od vas više puta.

2. “Podzemni” kanali komunikacije

Underground muzičari retko zavise od velikih medija. Oni koriste alternativne kanale – newslettere, zatvorene grupe, specijalizovane forume, plakate na mestima gde se njihova publika kreće.

Primer iz muzike: Berlinska tehno scena funkcioniše bez zvaničnih reklama – informacije o događajima se šire kroz mailing liste i “od usta do usta” među fanovima.

Kako primeniti:

  • Kreirajte newsletter sa ekskluzivnim ponudama.
  • Umesto velikih kampanja, fokusirajte se na pojavljivanje tamo gde vaša publika već jeste – lokalni događaji, zajednice, tematske grupe.
  • Kreirajte osećaj “insajderske” informacije – nešto što ne zna svako.
Marketing lekcije iz underground muzičke scene. VM Disconnect novi tekst bloga VM Digital agencije

3. Brend identitet koji nije za svakoga

Jedna od ključnih karakteristika underground labela je to da ne pokušavaju da se svide svima. Njihov stil, vizuali i ton komunikacije su dosledni – i ponekad čak namerno “teži” za razumevanje, ako nisi deo te kulture.

Primer iz muzike: Hip-hop kolektiv Odd Future u svojim ranim danima imao je sirov, nekonvencionalan vizuelni identitet koji je odbijao deo publike – ali je zato kod svoje ciljne grupe izazivao euforiju.

Kako primeniti: Nemojte praviti kompromis u identitetu kako biste “dopali se svima”.

Doslednost i jasnoća brenda grade poverenje i privlače prave kupce.

4. Iskustvo iznad proizvoda

Underground scena ne prodaje samo muziku – oni prodaju osećaj pripadnosti i jedinstveno iskustvo.

Primer iz muzike: Mali jazz klubovi u Nju Orleansu ne prodaju samo ulaznicu za koncert – oni prodaju atmosferu, priču i osećaj da ste deo nečega posebnog.

Kako primeniti: Ako prodajete sapune, ne prodajete “sapune od lavande”, već trenutak opuštanja nakon napornog dana. Ako vodite kafić, ne prodajete “kafu od 250 dinara”, već ritual, miris, i mesto gde ljudi žele da se vraćaju.

5. Autentična priča kao najjači marketinški alat

Mnogi mali labeli ne kriju svoje početke – naprotiv, koriste ih da izgrade vezu sa publikom. “Počeli smo u garaži” nije slabost, to je autentičnost.

Primer iz muzike: Sub Pop Records iz Sijetla otvoreno priča o svojim prvim neuspesima i haotičnim koncertima, što ih je učinilo simpatičnim i pristupačnim publici.

Kako primeniti: Ispričajte svoju priču – kako ste krenuli, sa kojim izazovima ste se suočili, kako ste došli do onoga što ste danas. Ljudi se povezuju sa ljudima, ne sa logotipima.

Underground muzički labeli možda nemaju milijonske budžete, ali imaju nešto mnogo vrednije – publiku koja ih prati iz uverenja, ne iz navike. Za male i srednje biznise, lekcija je jasna:

  • Gradite mikro-zajednicu umesto masovne publike.
  • Budite dosledni svom identitetu.
  • Komunicirajte tamo gde se vaši ljudi već nalaze.
  • Prodajte iskustvo, a ne samo proizvod.
  • Pričajte svoju priču, otvoreno i iskreno.

Možda nećete imati reklamu na bilbordu u centru grada – ali ćete imati kupce koji će vas braniti, preporučivati i pratiti kao omiljeni bend. A to je marketing koji se ne može kupiti.

VM Disconnect tim je tu da vam predstavi prave i malko drugačije tekstove iz sfere digitalnog marketinga i kako ova ogromna industrija utiče na razne biznise i tržišta. Čućete stručnjake, čućete istinite priče malih preduzetnika, probleme, pa tako i savete kako da nastavite i ostvarite svoje snove.
VM Disconnect team piše o tome da li je Instagram i ogranski rič (reach) mrtav i mit, ili i dalje postoji?

Instagram je mrtav, živeo Instagram?

Da li se Instagram zaista „ugasio“ kao platforma za organski rast ili samo prolazi kroz evoluciju koja male brendove tera na novu vrstu prilagođavanja, a često i šta je uopšte reach (rič), a šta impression (impresija)?

Prijavite se
Ne propustite najnovije tekstove
Priključite se ekipi VM Disconnect i čitajte prave stvari o svetu digitalnog marketinga